Diba Bank er ansvarlig for, at en kunde har mistet penge på risikable obligationer, selvom kunden havde bedt om lav risiko.
Det var facit, da Højesteret onsdag afsagde dom i sagen.
Og i bankens hovedkvarter i Næstved tager man afgørelsen til efterretning.
- Vi har respekt for afgørelsen, siger administrerende direktør Petter Blondeau til Ritzau.
Han savner dog svar på, hvor mange af de risikable obligationer, hvor provenuet er brugt som kapital i en række mindre og mellemstore banker, der må være i et investeringsprodukt med lav risiko.
- Man konkluderer, at papirerne er obligationer, og at de gerne må være i produktet, men i den pågældende sag har der været for mange. Men spørgsmålet er, hvor meget, der er for meget, og det mener Højesteret sig ikke i stand til at svare på, siger direktøren.
Han vil nu se dommen igennem sammen med bankens advokater, og herefter justere investeringsprodukterne.
- Det vi har lært af det her forløb er, at lav risiko skal afgrænses meget tættere. Vi har taget aktier helt ud af lavrisikoprodukter, selvom Penge- og Pensionspanelet tillader det. Hvis der er tvivl om det, så lader vi hellere være, forsikrer direktøren.
Han tør derfor godt forsikre om, at en lignende sag ikke vil opstå igen for banken.
- Jeg tror, at vi har de foranstaltninger på plads, der gør at sådan noget her ikke sker igen, siger han.
Forbrugerombudsmand Henrik Øe glæder sig over dommen, som han mener giver gode perspektiver for de indtil videre mere end 20 øvrige sager mod Diba Bank, som ventes for retten efter dommen.
- Det er meget glædeligt, at højesteret konkluderer, at banken har handlet ansvarspådragende i den her sag. Det vil alt andet lige gøre det lettere at få erstatning i de kommende sager, siger han til Ritzau.
- Det er min opfattelse, at dommen styrker forbrugerbeskyttelsen på området, tilføjer han.
/ritzau/