Dansk Folkeparti stævner ikke ud på kollisionskurs mod regeringen ved at bruge 762 millioner kroner med rød blok til mere kollektiv trafik i de næste to år.
Det siger DF's trafikordfører Kim Christiansen efter et pressemøde fredag med sine kolleger fra rød blok. Bag "Bedre og Billigere Offentlig Transport" står Socialdemokratiet, SF, Dansk Folkeparti, Enhedslisten og De Radikale.
- Det er der intet underligt i. Aftalen blev etableret med den tidligere socialdemokratiske regering. Vi står ved de aftaler, vi indgik dengang, selv om der er en anden regering nu, siger Kim Christiansen.
Partierne indgik aftalen i 2012 med en pulje til at styrke kollektiv trafik. Det var et plaster på såret, da SRSF-regeringen opgav at skabe en betalingsring for biler udenom København.
Pengene skaffede SRSF-regeringen ved at stoppe "uhensigtsmæssig" brug af registreringsafgift for demo- og leasingbiler.
Dansk Folkeparti står bag togfonden udenom regeringen. Togfonden afsatte 28,5 milliarder kroner med højere skat på olie og gas i Nordsøen. Det skulle sikre timedrift med tog mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg.
Gør DF ligesom De Radikale i 2011: Aftaler først en stramning af efterlønnen med Lars Løkke, men går så i SRSF-regering?
- Nej. Man kan ikke sammenligne de to Ting. Vi har en forligskreds, vi var en del af under den tidligere regering. Siden er der kommet en regering med Venstre, Liberal Alliance og De Konservative, siger Kim Christiansen.
- Vi står ved vores forlig, indtil de bliver opsagt op til et folketingsvalg. Vi går ikke imod regeringen. Vi går med den forligskreds, vi er en del af. Regeringen har ikke ønsket at tilslutte sig forliget. Det er vel regeringen, der går imod.
/ritzau/