På blot tre år skal 1,2 millioner pakistanske børn, der ikke uden økonomisk bistand ville komme i skole, have undervisning. Danmark har bevilget 60 millioner kroner til Unicefs landeprogram, der skal uddanne børn i Pakistans mest udsatte områder.
- Uddannelse er et vigtigt redskab til at skabe udvikling. I Pakistan er skolegang afgørende for at forhindre, at unge engagerer sig i anti-demokratiske grupper, siger handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) om støtten i en pressemeddelelse.
- Indsatsen er rettet mod de mest konfliktfyldte områder i de pakistansk-afghanske grænseområder, hvor mange piger i dag ikke går i skole. For at udviklingen kan bide sig fast, skal uddannelsesindsatsen suppleres af økonomisk vækst og beskæftigelse, siger han.
I Pakistan er der 27 millioner børn i alderen 5-16 år, der ikke går i skole eller modtager undervisning. Og syv millioner børn i alderen 5-9 år har aldrig sat deres ben i en skole.
Dan Rohrmann, der er ansvarlig for Unicefs landeprogram i Pakistan, siger, at den danske støtte til Pakistan er vigtig for at sikre, at børn og unge kommer i skole.
- Skoleadgang er en fundamental rettighed for alle børn, som skal have mulighed for at bidrage positivt til det pakistanske samfunds udvikling og vækst. Arbejdet med at få børn i skole bør dog ikke stå alene. Det har Danmarks og Unicef partnerskab taget hensyn til, siger han.
- Programmet støtter derfor også sundhed, ernæring, vand, sanitet og andre vilkår, der hver især har indflydelse på, om børn kommer i skole og kvaliteten af deres indlæring, siger Dan Rohrmann.
Den danske bistand til landeprogrammet er en del af det samlede danske udviklingsprogram til Pakistan på 275 millioner kroner fra 2014-2016.
Pakistan er et af de lande i verden, hvor flest børn ikke går i skole. Og den pakistanske regering vil frem mod 2018 fordoble støtten til uddannelse fra to til fire procent af landets bruttonationalprodukt.
/ritzau/