Rina Ronja Kari er medlem af EU-parlamentet for Folkebevægelsen mod EU, hvor hun har siddet siden 2014. Hun er cand. soc. i virksomhedsledelse og har tidligere arbejdet som konsulent i en faglig organisation. Rina brænder især for arbejdsmarkeds- og socialpolitik og sidder i EU-parlamentets beskæftigelsesudvalg. Her kæmper hun blandt andet mod social dumping, velfærdsnedskæringer og uretfærdige handelsaftaler. Rina blogger om EU-politik og arbejdet i EU-parlamentet. Hendes foretrukne skydeskive er de store virksomheder og EU-lederne, som hun mener lukker øjnene for de problemer, borgerne oplever i deres hverdag.
Så er den gal med Ryanair igen!
Det irske lavprisselskab er kendt for deres elendige arbejdsforhold, og nu har de tilsyneladende glemt, at deres piloter skal have ferie (...).
Det har ført til aflysning af 20.000 flyafgange henover efteråret og vinteren, noget som menes at have ramt over 700.000 passagerer, heraf 10.000 i Danmark.
Det var vi tirsdag aften samlet i EU-parlamentet for at diskutere. De passagerer, der har fået aflyst deres fly, skal selvfølgelig have den kompensation, de har krav på! Det lovede EU’s transportkommissær, Violeta Bulc, da også at gøre sit til at sikre, da hun blev spurgt i parlamentet.
Men desværre klinger kommissærens ord noget hult for mig.
Twitter-reklame for Ryanair
Det er nemlig blot et par måneder siden, at Bulc reklamerede for selvsamme Ryanair på Twitter og i en fælles pressemeddelelse fra Ryanair og Kommissionen.
EU-Kommissionen har indgået et partnerskab med dem om at tilbyde billige flybilletter til udvekslingsstuderende på EU’s Erasmus-program. Det fik EU’s transportkommissær til at tweete følgende “Unge, nu er det tid til udforske EU! Ryanair vil tilbyde billige rejser til Erasmus-studerende” (min oversættelse), og linke til pressemeddelelsen.
Jeg begriber simpelthen ikke, hvordan Kommissionen kan reklamere for et selskab, som gang på gang lader hånt om både passagerernes og de ansattes forhold og er kendt for systematisk social dumping!
Jeg forstår heller ikke, hvordan det kan være lovligt på den måde at fremhæve ét enkelt firma i forhold til konkurrencereglerne og Kommissionens påståede rolle som politisk neutral.
Men det synes Kommissionen åbenbart selv er helt ok. Da jeg rejste sagen i et skriftligt spørgsmål, fik jeg bare et svar om at så længe Ryanair overholder gældende lovgivning, så kan de ikke se, at der er et problem. Og så kan man ikke gøre så meget mere.
Forhåbentlig er der snart nogle journalister, der begynder at undre sig over dén sag også.
Frit spil til social dumping
Men måske harmonerer det meget godt med Kommissionens generelle indstilling til social dumping i luften.
EU’s regler om det indre marked er med til at fremme, at selskaber som Ryanair kan etablere sig i nye lande, importere underbetalt arbejdskraft fra et andet EU-land og på den måde underminere de lokale løn- og arbejdsforhold.
Men det er meget småt med viljen til at lave regler, der gør noget ved det. Så sent som i februar afviste parlamentet et forslag om, at medlemslande skal kunne afvise landingstilladelser, hvis der er er alvorlige brud på menneskerettighederne og de faglige ILO-konventioner.
Det skete i en debat om en længere rapport om luftfarten, som endte med en længere tekst om, hvordan private aktører kan tjene penge på luftfarten, men uden effektive redskaber til at sikre arbejdstagernes rettigheder.
Der er altså masser af pæne ord, men ingen reel handling når det kommer til social dumping i luften.
På den måde er det også symptomatisk, at der i tirsdagens debat (heldigvis) var god nok vilje til at hjælpe de passagerer, der er kommet i klemme. Men problemet med arbejdsforholdene for piloterne og de andre ansatte i Ryanair står stadig tilbage. Og det blev der ikke snakket så meget om.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.