De danske regler for udenlandske lastbilchaufførers godskørsel herhjemme er i strid med lovgivningen i EU. Hvis Danmark ikke ændrer lovgivningen, kan sagen ende for EU-Domstolen.
Det skriver Børsen med henvisning til en skriftlig henvendelse fra EU-Kommissionen, som avisen er i besiddelse af, til den danske regering.
Regeringen har endnu ikke besluttet sig for om den vil rette ind eller forsøge at bevare reglerne.
- Vi anser cabotagekørsel for at være social dumping. Det skal bekæmpes, og det vil vi gøre, hvad vi kan for at bekæmpe. Men selvfølgelig skal vi overholde reglerne, det er logisk nok, siger transportminister Magnus Heunicke (S) til Børsen.
Udenlandske lastbilchauffører har ifølge reglerne i EU lov til at køre tre indenrigsture med gods i et medlemsland, såfremt chaufføren har fragtet internationalt gods ind i landet.
Det, der adskiller reglerne i Danmark og EU, er definitionen af gods.
Kører en udenlandsk chauffør en ladning tomme paller ind i landet, har han ifølge EU ret til at transportere tre ladninger gods rundt i Danmark. Men det har chaufføren ikke i henhold til de danske særregler.
Regeringen ændrede lovgivningen for cabotagekørsel i 2013 med den begrundelse, at de tidligere bestemmelser blev brugt til at få udenlandske chauffører til at fragte gods rundt i Danmark til lave timelønninger.
Magnus Heunicke (S) mener, at reglerne i EU er forvirrende.
- Det er vigtig sag for den danske regering at bekæmpe social dumping. Der er behov for klarere regler. Det er uforståeligt, at EU har så tågede regler på det her område, siger han til Børsen.
/ritzau/