Den er ikke meget større end en pose morgenbrød, og det er svært at se, hvad der er for og bag. Den har en topfart på 45 km/t og må derfor ikke køre på motorvej. Den må heller ikke køre på cykelsti, og man skal have kørekort for at få lov at køre i den.
Hårde odds for en ny lille bil på markedet, men folkene bag AMI, som produceres af Citroën, er langt fra pessimistiske. De kalder den ligefrem "Det 21 århundredes nye 2CV".
For lige at tage den, så blev den ikoniske Citroën 2CV fra 1948 (produceret lige til 1990) skabt, så bonden havde et andet transportmiddel at tage i kirke i eller ud på vinmarken end sin hest og hestevogn. Deaf navnet 2CV –deux chevaux, fransk for to heste.
Den var primitiv i starten og blev kun modificeret en anelse igennem alle årene. Således skulle man stadig åbne sidevinduer ved at skubbe halvdelen af vinduet op og hænge det på en krog. Paraplygearet forblev det samme og det gjorde den tocylindrede motor også. Den blev også kaldt "gyngehesten", fordi den gyngede og svajede, når man kørt rundt om hjørner med den.
Til gengæld knuselskede de fleste den spøjse og primitive bil, som den dag i dag ikke er sjældent i bybilledet (dem, som ikke er rustet væk).
AMI skal nu løfte denne arv. Og hvis man skal dømme på opmærksomhedsværdien fra fodgængere, bilister og andet godtfolk, ja, så er det første flueben allerede sat. Avisen.dk tester mange biler – også indimellem de mere eksotiske af slagsen, men sjældent har vi fået så meget opmærksomhed, som da vi forleden trillede rundt i AMI'en.
At kalde AMI for en bil er lidt som at kalde et æsel for en hest. For den mikroskopiske bil med plads til to kun er registreret som en ATV – de firehjulede motorcykler. Og havde AMI'en ikke sikkerhedsseler, så skulle man faktisk bære styrthjelm, når man kørte den. Så heldigvis slap vi for det.
Den er naturligvis 100% elektrisk, kan lade op via en 220 V stikkontakt, hvor du ruller den lange ledning ud fra siden ligesom en støvsuger. Opladningen tager tre timer og holder 70 km. i rækkevidden.
Da den kun fiser af sted med 45 km/t, må man ikke køre på motorvej, men det er heller ikke meningen. Det er en decideret bybil eller bil, som kan bruges til mange specifikke formål, som ikke tæller en tur med familien ud til sommerhuset.
Den er oplagt som en lille delebil i byen. I kommunalt regi til eksempelvis hjemmeplejen. De har mange elcykler til rådighed, men hvis det regner, så skal de tage en taxa, og den samlede udgift løber op i millioner, som ligeså godt kunne bruges til AMI'er i stedet.
Også større firmaer/fabrikker, som skal transportere medarbejdere rundt indenfor disse med begrænset radius, er oplagte kunder. Eller DSB, som ligeledes skal transportere personale mellem togstationer, kunne tænkes at have glæde af AMI'en.
Interdan, som er den danske importør af AMI'en (som også står for import af Citroën, Peugeot, Mitsubishi, Opel, og DS) oplyser til Avisen.dk, at elbilsglade Norge har forespurgt på 6.000 styks af AMI'en. Men desværre er der stadig lidt begrænsninger på, hvor mange, der kan leveres i år og 2022, da den sælger som varme croissanter mange steder i Europa.
Den fås også først til private i slutningen af 2022 herhjemme. Og hvad koster det lille stykke "legetøj" så: 80.000 kroner!
Det lyder umiddelbart af meget, men efterhånden bliver de små A-segment-biler som Up!, Citroën C1 og deslige udfasede. Så er det de større B-segment biler, der har en startpris fra 130.000 kroner og opefter, og så er forskellen pludselig 50.000 kroner. Og en god elcykel med lad koster snildt 40.000 kroner, og i AMI kan du trods alt sidde i tørvejr.