HAR DU hørt om Mondragon i Spanien? Sikkert ikke, men det kommer du til i fremtiden.
Mondragon er et såkaldt kooperativ og ét af Spaniens vigtigste væksttiltag netop nu. Projektet er både revolutionerende, demokratisk og entreprenant i sin form.
Mondragon er medlemsejet, ledelsen er demokratisk, og det årlige udbytte fordeles til medlemmerne. Siden opstarten har Mondragon etableret over 250 nye virksomheder. Lige nu beskæftiges flere end 80.000 ansatte, der udover at eje kooperativet i fællesskab producerer alt fra nøgler over bremseklodser til højteknologiske maskiner til medicinalindustrien.
Det gør de vel at mærke så godt, at de har klaret sig dobbelt så godt igennem finanskrisen som konkurrenterne, og sidste år kunne præsentere sorte tal på bundlinjen og en omsætning på over 90 milliarder kroner. Det er tre gange så meget som LEGO og mere end Danmarks næststørste firma, Novo Nordisk!
Mondragon-modellen breder sig
HVOR MONDRAGON efterhånden har næsten 60 år på samvittigheden, så skyder der lige nu vækstvirksomheder op rundt omkring i verden ud fra samme model. Herhjemme sker absolut intet på den front, men det skal nok komme. Vi kan i hvert fald historisk bryste os af andelsbevægelsen, og vi har da også medlemsejede kooperativer (modsat Mondragon der er medarbejderejet) såsom Coop.
Til inspiration kan vi kigge på internationale startups og vækstkooperativer som Fairmondo, der er en kooperativ udgave af eBay. Dvs. at sælgerne på platformen også ejer den, og Fairmondo har allerede rejst millioner af kroner via crowdfunding og er på vej til at gå globalt med deres kooperative forretningsmodel.
Indenfor deleøkonomien har amerikanske Juno taget kampen op med bl.a. Uber. Her ejer chaufførerne også 50% af kooperativet bag Juno, og iblandt stifterne er tunge folk som Talmon Marco – manden der skabte og solgte app’en Viber for over 900 millioner dollars.
HVOR UBER tager 20-35% af indtægterne, behøver Juno kun 10% samtidig med, at kooperativet lader det være op til chaufførerne, om de ønsker at være ansatte (og medejere) eller fungere som selvstændige. Lige nu tager Juno væsentlige markedsandele fra Uber i bl.a. New York.
Indenfor den deleøkonomiske megatrend finder man også Modo – et kooperativ for delebiler med over 16.000 medlemmer og flere end 500 biler, der kan lejes for 4 dollars i timen via en smartphone app.
1000-mands virksomheder ejet af 1000 mand
REGERINGEN SKRIGER for tiden på 1000-mands virksomheder. Faktum er, at vi de seneste 20 år er gået fuldstændig i stå herhjemme, når det kommer til at skabe store virksomheder. Der tales bl.a. om en manglende lyst til vækst som årsagen hertil.
En spændende modtese kunne være den, at det ikke så meget er virksomhedsejerne, der mangler vækstmotivationen, som det er de ansatte, der ikke for alvor nyder godt af at blive fordoblet i antal, da det i sidste ende kun kommer ejerne til gode. Tværtimod oplever mange ansatte i vækstvirksomheder (har selv skabt flere af slagsen), at de blot skal løbe stærkere og stærkere, og hvor det i starten gav mening, fordi man var helt tæt på kernen af forretningen, så kommer man stadigt længere væk derfra, når man ansætter nogle, der ansætter nogle.
Måske vi burde overveje, at fremtidens LEGO ikke blot består af over 1000 ansatte, men også ejes af de 1000 mænd og kvinder, der har skabt væksten? Hvis Mondragon kan, så kan Danmark også!