I disse dage triller Volkswagens største satsning nogensinde ud i det danske land. ID.3 er navnet på bilgigantens nye elbil, som – i modsætning til mærkets andre elbiler – er den første elbil baseret på den nyudviklede MEB-platform, der er designet specifikt til elbiler. Det betyder, at Volkswagen har kunnet udnytte potentialet ved en elektrisk drivlinje til fulde.
Ifølge Mads Lauvring, direktør for Volkswagen Danmark, er ambitionen, at ID.3-startskuddet skal give langt flere danskere mulighed for at sætte sig bag rattet i en 100 pct. elektrisk bil, der som bekendt bidrager positivt til den grønne dagsorden.
- ID.3 er langt fra den første elektriske bil, men vores tilgang har været at udvikle en elbil, der ikke kun er for et snævert segment af danskerne. Vores håb er, at den vil være første skridt i en ny elektrisk æra for rigtig mange mennesker. Det er det største projekt, VW nogensinde har investeret i, for koncernen er fast besluttet på, at vi i fremtiden vil producere og køre bil med mindst mulig klimabelastning, siger Mads Lauvring.
Revet væk af danskere
VW er verdens mest solgte bilmærke, også herhjemme, og da særudgaven af Volkswagens nye elbil blev præsenteret på den internationale biludstilling i Frankfurt sidste år, blev 30.000 pre-bookinger i Europa revet væk inden for et par dage. Danskerne var faktisk de hurtigste til at pre-booke den første særudgave af elbilen, som var udsolgt på under 72 timer.
- Der var en overvældende interesse for bilen fra tusindvis af mennesker, der ville forudbestille den – uden overhovedet at have set eller siddet i den. Det siger naturligvis noget om Volkswagen og den satsning, vi har igangsat, men det vidner også om, at danskerne ønsker bæredygtig forandring, mener Mads Lauvring.
Der skal langt flere elbiler på de danske veje, hvis det skal lykkes at indfri det ambitiøse klimamål om en 70 pct. reduktion i 2030.
Fakta om ID.3
Batteriet er integreret i gulvet mellem akslerne, og en kompakt elmotor trækker på bagakslen, hvilket har gjort det muligt at designe en ID.3, der er kompakt som en Golf udenpå, men rummelig som en Passat i kabinen.
ID.3 introduceres med 58 kWh-batteri og en rækkevidde på 420 km. I 2020 kommer også ID.3 med 77 kWh-batteri med en rækkevidde op til 540 km.
Kunderne kan vælge mellem syv udstyrsvarianter til priser fra 324.995 kr .En billigere ID.3 med en rækkevidde på 330 km. bliver lanceret i Q1, 2021 til under 300.000 kroner.