Venstre vil gøre det lettere for fynboer at søge job på Sjælland og omvendt, og derfor skal det være billigere at pendle over Storebælt.
Men det er ikke småbeløb som det, Venstre foreslår, der får arbejdsløse til at søge job på den anden side af broen, mener Henning Jørgensen, der er arbejdsmarkedsforsker på Aalborg Universitet.
- Det er nemt at komme med politiske forslag, som lyder fornuftige, men der er ingen undersøgelser, der peger på, at så små beløb har indflydelse på beslutningen om at søge et job, siger han.
Får ingen betydning
Venstre vil sænke prisen på et pendlerkort til Storebæltsbroen fra 3920 til 3000 kroner om måneden, og det skal finansieres inden for Storebæltsbroens egen økonomi.
Derudover vil Venstre bruge nogle af de penge, de har afsat i deres finanslovsudspil til skattelettelser til at hæve pendlernes skattefradrag fra 90 til 110 kroner per tur.
LÆS OGSÅ: Venstre: Pendlere skal billigere over Storebælt
Men den rabat er for lille til at få nogen betydning, mener formanden for Dansk Metal i Odense, Lars Hansen.
- Det er klart, at alt, hvad der gør det billigere at pendle, vil øge fleksibiliteten. Men nu er det jo en rimelig ubetydelig nedsættelse, siger han.
Lige lovligt optimistisk
Vi er i forvejen en nation, der pendler meget. Faktisk er vi blandt de lande i Europa, der har den højeste geografiske mobilitet på arbejdsmarkedet, understreger Henning Jørgensen.
- Når vi i forvejen har en meget høj mobilitet, betyder den lille prisforskel ikke ret meget. Så Venstre er meget mere optimistiske, end de har baggrund for, siger han.
Det er nogle helt andre ting, der får os til at køre langt efter et job, mener Henning Jørgensen.
- Det gør vi, hvis det er et spændende job, der giver faglige udfordringer og et godt kammeratskab, siger han.
Lønnen kan også spille ind på vores lyst til at sidde et par ekstra timer på motorvejen på vej til og fra arbejde.
- Hvis man vil bruge økonomiske incitamenter til at ændre folks adfærd, kræver det nogle meget større beløb, siger han.