Det kan koste dyrt, hvis man er på efterløn og tager job i virksomheder tilknyttet deleøkonomi, for eksempel som Uber-chauffør eller varebud for REMA 1000, skriver Fagbladet 3F.
Det ligger fast, efter at Center for Klager om Arbejdsløshedsforsikring tidligere på året har slået fast, at det er selvstændig bibeskæftigelse, hvis man lejer sin bil ud gennem GoMore. Men ifølge a-kassereglerne skal en efterlønner på forhånd have tilladelse fra a-kassen til at drive selvstændig bi-beskæftigelse. Det vil sige, at det ikke er nok at opgive indtægten til sin a-kasse bagefter.
- Det værste, der kan ske, er, at vi kan blive tvunget til helt at tage efterlønnen fra medlemmer, der ikke var klar over, at deleøkonomi kan være selvstændig bibeskæftigelse. Derfor vil vi gerne kraftigt advare mod at gå ind i den type virksomhed uden at have afklaret reglerne med sin a-kasse først, siger forretningsfører i 3FA, Eva Obdrup.
En af de nyeste skud på stammen af deleøkonomiske virksomheder er Vigo, som er en del af REMA 1000's nye app. Her kan man tjene penge ved at handle ind for andre.
- Vi har fået sindssygt mange henvendelser fra folk, som er i tvivl om reglerne. Det gælder både pensionister, ledige, sygemeldte og andre. I erkendelse af, at reglerne er uklare - og forskellige, alt efter hvilken ydelse man får - opfordrer vi dem derfor til at kontakte a-kassen eller kommunen først. Vi har jo ingen interesse i, at nogen mister deres pension, dagpenge eller andet, siger Jesper Bove Nielsen, direktør for vigo.dk, som desuden er ekspert i og har skrevet en bog om deleøkonomi.
Vigo.dk er ved at formulere flere spørgsmål til blandt andet Skatteministeriet og Beskæftigelsesministeriet for at få afklaret reglerne yderligere.
Ifølge Jesper Bove Nielsen har interessen for vigo.dk været stor: I løbet af de første fire uger, efter at hjemmesiden gik i luften, har 18.000 meldt sig til.