Pension, feriepenge og barnets første sygedag må du selv sørge for. Diesel, buler i bilen og forsikringer er også på din regning.
Sådan er vilkårene for de chauffører, der bringer dagligvarer ud for det danske net-supermarked Nemlig.com.
Selvom du arbejder i Nemlig.com-uniform, er du ikke ansat. Du er selvstændig og dermed underleverandør.
Det er misbrug af manden bag rattet, mener fagforeningen 3F og en arbejdsmarkedsforsker.
"Det er en de facto underminering af den danske model. Det kan være stewardesser, der kun bliver betalt, når de er i luften. Eller som her vognmænd, der kun bliver betalt, når de er ude på ruten," siger professor Henning Jørgensen fra Aalborg Universitet.
Ikke beskyttet af overenskomst
Selvstændige vognmænd er - i modsætning til mange chauffører - ikke beskyttet af en overenskomst.
"Modeller som den her er skadelige og kan i sidste ende betyde, at Danmark bliver tvunget til at indføre en lovbestemt mindsteløn som i Tyskland," siger arbejdsmarkedsforskeren.
LÆS OGSÅ: Kom 10 min. for tidligt på job: Daniel fik bøde på 500 kr.
Fagforeningen 3F mener, at vognmændene kun er selvstændige på papiret.
"Firmaer som Nemlig.com bruger de her falske selvstændige for at slippe for at lave reelle ansættelser. Det forringer løn- og arbejdsvilkårene. I bedste fald bliver vognmændene arbejdende fattige, og i værste fald får de en bundløs gæld," siger Jan Villadsen, der er formand for 3F's transportgruppe.
At være vognmand for Nemlig.com kræver groft sagt kun et kørekort og et momsregistreret firma, men vognmanden skal enten købe eller lease en varebil for at få en kontrakt.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører får bøder for at komme for sent
Falsk eller reel?
3F mener, at Nemlig.com medvirker til løndumping. Vognmænd, der kører for Nemlig.com, får nemlig kun en timepris på 271 kroner plus moms.
Ifølge 3F's beregninger er det for lavt til, at vognmænd og chauffører kan få en ordentlig løn, fordi de arbejder gratis i op til flere timer om dagen, og samtidig selv skal dække udgifter til blandt andet brændstof, værkstedsregninger og forsikringer.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffører kører kilometervis gratis
Ifølge jurist Karen-Margrethe Schebye, der har over 30 års erfaring i arbejds- og ansættelsesret, er det svært at afgøre, om et firma bruger falske eller reelle selvstændige.
"Jo længere et firma bevæger sig over mod at kræve noget, der ligner lønmodtagerforhold for underleverandørerne, desto mere lugter det af, at firmaet forsøger at omgå reelle ansættelser og ansattes krav om ordnede løn- og arbejdsvilkår," siger hun og bruger et lavpris-flyselskab som eksempel.
"Ryanair ansætter ikke piloter. De underskriver tilsyneladende kun kontrakter med selvstændige piloter, der dog udelukkende arbejder for selskabet og derfor reelt har samme forhold til selskabet som en ansat. Det har skabt en masse debat i luftfarts-kredse, fordi det ser ud som om, at flyselskabet på den måde omgår reelle ansættelsesforhold," siger Karen-Margrethe Schebye.
LÆS OGSÅ: Nemlig.com-chauffør: Jeg fik en sort 50'er i timen
Avisen.dk har interviewet flere vognmænd, som kun samarbejder med Nemlig.com.
"De skriver kun under på kontrakten, fordi arbejdsløsheden er så høj. Det ville være tudetosset at gøre, hvis de havde et alternativ. Firmaer som Nemlig.com udnytter den aktuelle situation på arbejdsmarkedet," siger Jan Villadsen fra 3F.
"Når han siger hop, så hopper jeg"
Vognmændene selv mener, at styrkeforholdet mellem dem og Nemlig.com er så skævt, at deres selvstændighed kan ligge på et meget lille sted.
"Hvis du kører for Nemlig.com, er du ikke selvstændig. Du er stavnsbunden. Det er for eksempel Nemlig.com, der bestemmer, hvornår du leverer dagligvarerne, og hvor egnede dine chauffører er," siger Karim Bouabdallati, der har samarbejdet med Nemlig.com i slutningen af 2010.
LÆS OGSÅ: Karim fik bødesmæk på 361.706 kr. af Nemlig.com
En anden vognmand, der samarbejder med Nemlig.com på andet år, har aldrig følt sig som chef i egen butik.
"Stefan Plenge (Nemlig.com's administrerende direktør, red.) er min chef. Sådan ser jeg det. Når han siger hop, så hopper jeg," siger vognmanden, der ønsker at være anonym af frygt for, at Nemlig.com annullerer hans kontrakt.
Nemlig.com: De fleste kunder er tilfredse
Ifølge folderen "SORT & HVIDT" fra Skat til transportbranchen, er det myndighedens erfaring, "at risikoen for sort eller illegal arbejdskraft er større, når arbejdet udføres gennem et eller flere led af underleverandører".
Avisen.dk har spurgt Nemlig.com's administrerende direktør, hvorfor han ikke ansætter egne chauffører, når det kan mindske risikoen for sort arbejde og forbedre løn- og arbejdsvilkårene.
LÆS OGSÅ: Reklamesøjle om Nemlig.com-chauffører: De virker søde
Stefan Plenge skriver følgende i et skriftligt svar til Avisen.dk:
"Vi har valgt forretningsmodellen med selvstændige vognmænd, fordi vi mener, at den giver vores kunder den bedste service. Faktisk svarer 95 procent af vores kunder, at de er er meget tilfredse med vores chauffører."
Stefan Plenge undlader at kommentere kritikken fra 3F og de to vognmænd.
Ifølge Karim Bouabdallati, der ejer vognmandsfirmaet DPE, forlangte Nemlig.com's administrerende direktør flere gange, at DPE fjernede chauffører fra ruterne, selvom de ikke var Nemlig.com-ansatte.
Avisen.dk er i besiddelse af en mail fra den 30. november 2010. I mailen skriver direktør Stefan Plenge til en af sine egne ansatte, at han vil af med en af DPE's chauffører.
Udover at DPE skal betale en stor mængde bøder på kroner 500 stykket, fordi denne chauffør ikke meldte sig forsinket, skal denne chauffør heller ikke køre for os mere. Nu må du simpelthen skrue bissen på over for DPE, så de forstår vigtigheden af at få oplært deres chauffører korrekt.
Det er simpelthen så evnesvagt, at man ikke forstår noget så simpelt som at køre ruten i den rækkefølge, vi har lagt den.
Med venlig hilsen
Stefan Plenge