Mellem 12,2 og 15,8 kilo.
Så meget vejer de Nemlig.com-kasser, som Avisen.dk har vejet på en køretur med en af de selvstændige vognmænd, som net-supermarkedet har hyret til at bringe dagligvarer ud.
Ifølge Arbejdstilsynets vejledning om løft, træk og skub er løft over 12 kilo "klart sundhedsskadelige", hvis byrden bæres under gang.
Og det er præcis, hvad en Nemlig.com-chauffør gør, når han bærer kasser fra p-pladsen og hen til kunden.
"I takt med at du bevæger dig op ad trapperne, stiger trykket på ryggen. Det udtrætter musklerne. De hyppigste skader ved den form for arbejde er overbelastninger. Du kan også få diskusprolapser, men de er mindre hyppige," siger professor Johan Hviid Andersen, der forsker i sammenhængen mellem løft på jobbet og operationer for diskusprolaps.
Ifølge professoren fra Arbejdsmedicinsk Klinik på Regionshospitalet Herning risikerer chaufførerne også overbelastninger i arme, albuer og skuldre, fordi de bærer kasserne foran sig.
Han understreger, at det altid er uhensigtsmæssigt at bære flere tunge kasser op på for eksempel fjerde sal uden elevator eller hjælpemiddel.
Avisen.dk har interviewet flere end 10 chauffører og vognmænd, der kører eller har kørt dagligvarer ud for Nemlig.com. De bekræfter uafhængigt af hinanden, at en chauffør typisk bærer flere kasser ad gangen, fordi Nemlig.com straffer forsinkelser med bøder.
"Boligblokkene tager livet af mig"
Siden mandag har Avisen.dk stillet skarpt på Nemlig.com.
Fagforeningen 3F har kritiseret net-supermarkedet for løndumping, fordi Nemlig.com's timepris ifølge 3F er for lav til, at de selvstændige vognmænd kan give deres chauffører en ordentlig løn.
En række anonyme chauffører og vognmænd har fortalt om lav og sort løn. De har også fortalt om et bødesystem, der straffer folk i Nemlig.com-uniform, hvis de kommer for sent eller for tidligt med kundernes indkøb.
Avisen.dk har været ude at køre med flere vognmænd. På en af køreturene vejede redaktionen fire tilfældigt udvalgte kasser. De vejede mellem 12,2 og 15,8 kilo.
En rute kan have over 100 kasser. Mange chauffører har to ruter om dagen.
"Jeg har tit ondt i ryggen. Jeg er lige begyndt, men jeg er allerede bange for at blive slidt ned. Villavejene er ikke så slemme, fordi jeg bruger min sækkevogn, men boligblokkene tager livet af mig," siger en af de vognmænd, Avisen.dk har været i kontakt med. Han tør ikke stå frem af frygt for at miste sin kontrakt.
En anden vognmand siger, at han har så ondt i ryggen, at han kun kan sove på den ene side.
Fagforening frygter ulykker og skader
"Jeg er ked af, at de stabler flere kasser oven på hinanden og bærer dem foran sig. Kasserne stjæler deres udsyn, så de risikerer at falde og få dem ned over sig. Uden hjælpemidler er der også risiko for farlige belastninger af ryggen," siger Kjeld Jensen, der er arbejdsmiljøkonsulent i 3F's transportgruppe.
Han frygter, at chaufførerne i Nemlig.com-uniform vil blive ramt af skader og ulykker.
"Det er altid kritisabelt, når hårdt fysisk arbejder foregår under tidspres. Det er urimeligt. Risikoen for nedslidning og ulykker bliver større," siger Kjeld Jensen fra 3F.
Arbejdstilsynet: Fare for højt sygefravær
Arbejdstilsynet vil ikke udtale sig om den konkrete sag, fordi myndigheden ikke har lavet en konkret vurdering af jobbet som Nemlig.com-chauffør.
Men kontorchef Bitten Døjholt understreger, at det er vigtigt, at danske arbejdsgivere forebygger muskelbesvær som ondt i ryggen.
"Jo tungere og jo hyppigere du bærer, desto større vil belastningen være for din ryg. Hvis bæring er en stor del af din arbejdsdag, vil det forværre den samlede belastning," siger hun.
Ifølge Bitten Døjholt kan dårlig ryg, nakke og skuldre medføre et højt sygefravær.
Nemlig.com: Det er vognmændenes ansvar
Den administrerende direktør i Nemlig.com vil ikke svare på, hvorvidt det er rimeligt eller ej, at de chauffører, der bringer net-supermarkedets dagligvarer ud, risikerer rygskader.
Nemlig.com oplyser, at firmaet laver testvejninger en gang om måneden, men firmaet vil ikke oplyse, hvad en kasse vejer i snit.
"Det er vognmændenes ansvar at sikre det rette arbejdsmiljø for chaufførerne, og vi er i fuld gang med at sikre, at vognmændene lever op til det ansvar," skriver Stefan Plenge i et skriftligt svar til Avisen.dk.