Flyvelederkonflikten i Københavns Lufthavn fortsætter med forsinkelser for passagererne til følge.
De to parter i sagen skal mødes onsdag, hvor de skal diskutere, hvorvidt Naviair ifølge overenskomsten kan beordre flyvelederne til at tage ekstravagter på deres fridage.
Det oplyser både flyverledernes fagforening, Datca, og Naviar, der styrer trafikken i det danske luftrum fredag middag til Ritzau.
Datca-formand Esben Blum siger, at de håber, at sagen ikke ender i Arbejdsretten.
Tidligere fredag skrev Børsen, at Esben Blum bekræftede, at "den aktuelle ballade om flyvelederne har kurs mod Arbejdsretten".
Det er mangel på flyveledere, der har ført til en konflikt mellem Naviair, der styrer trafikken i det danske luftrum, og flyvelederne.
Naviar ønsker, at medarbejderne tager ekstravagter, indtil der er uddannet flere flyveledere.
Naviair skrev 24. april på sin hjemmeside, at virksomheden er "afhængig af, at flyvelederne vil tage ekstravagter, som de er forpligtet til i deres overenskomst."
Flyverlederne mener, at ekstravagterne har fået for stort et omfang, og det er i strid med overenskomsten.
Det skal Trafikforbundet, paraplyorganisationen over Datca, og Naviair mødes om onsdag, siger Esben Blum til Ritzau.
Naviair bekræfter, at de har fået en henvendelse om mødebegæring til onsdag, og de vil deltage.
Ifølge flyvelederne har de taget 1500 ekstravagter det seneste år.
Efter torsdagens forhandlinger mellem Naviair og flyvelederne, der endte uden resultat, skrev Datca-formand i en pressemeddelelse, at de ønsker, at politikerne skal hjælpe med at finde en løsning.
Transportminister Thomas Danielsen (V) afviste dog torsdag aften at blande sig i konflikten. Det gjorde han i en udtalelse til DR.
- Det er en sag mellem arbejdsmarkedets parter, og spørgsmål om løn og ansættelsesvilkår bør klares i overenskomstforhandlingerne, som er næste år.
- I forhold til den nuværende situation har jeg en klar forventning om, at parterne løfter deres ansvar og finder en holdbar løsning, så passagererne ikke får unødvendige gener, sagde han.
Manglen på flyveledere skyldes blandt andet afskedigelser under coronakrisen. Her var der ikke samme behov for flyveledere som nu.
Men efter at der igen er kommet gang i luftfarten, er der opstået en mangelsituation. Den har den seneste tid påvirket tusindvis af passagerer i Københavns Lufthavn.
I april måned var 45 procent af alle flyvninger til og fra Københavns Lufthavn i Kastrup forsinkede mere end et kvarter.
Sammenlagt har omkring en million rejsende været ramt af forsinkelser. Hertil kommer omkring 60.000 passagerer, som har fået aflyst deres fly.
/ritzau/