SF-profil: Blåt lovforslag fører til kaos i transportbranchen
"SF mener ikke, vi skal have søvndrukne chauffører bag rattet, og firmaerne skal ikke spekulere i dårlige arbejdsforhold for de ansatte i konkurrencen om at få ordrer hjem."

Karsten Hønge er beskæftigelsesordfører for SF. Han udlært tømrersvend og arbejdede i en længere årrække på forskellige byggepladser. Han er også tidligere fagforeningsformand gennem 16 år. Karsten vil især skrive om vilkårene på arbejdsmarkedet – altid med udgangspunkt i dem, som har mindst.

SOCIAL DUMPING - MED STATSGARANTI. Højrefløjen arbejder i disse uger på at slå bunden ud af en del af transportbranchen. Med et nyt lovforslag bliver der indført kaos og fri liberalistisk leg i stedet for de nuværende ordnede forhold i godskørselsloven. Lønningerne vil blive banket nedad, førerhusene åbnes for endnu flere lavtlønnede østarbejdere, og trafiksikkerheden vil lide skade.

SF mener ikke, vi skal have søvndrukne chauffører bag rattet, og firmaerne skal ikke spekulere i dårlige arbejdsforhold for de ansatte i konkurrencen om at få ordrer hjem.

AF HENSYN TIL TRAFIKSIKKERHEDEN og for at have fair konkurrence har vi siden 1973 reguleret forholdene for chauffører, der kører med gods, bus og taxa. Denne lov vil regeringen med støtte fra resten af højrefløjen nu forringe. Dansk Folkeparti træder vande, og prøver den ene dag at sige en ting men i praksis gøre noget andet dagen efter.

Mange gange slår DF sig for brystet og råber ud sin støtte til danske jobs og mod social dumping. Med støtte til denne lov gør DF alt det modsatte.

HIDTIL HAR GODSKØRSELSLOVEN BETYDET, at løn og arbejdsforhold skal følge aftalerne i de toneangivende landsdækkende overenskomster. Hvis lovforslaget bliver vedtaget, kan den enkelte vognmand i fremtiden indgå aftaler med alle mulige mindre grupper af ansatte. Resultatet vil blive overenskomster, som trækkes i en automat i en discountforretning.

Det er ikke kun oppositionen og fagbevægelsen, der råber højt om de ødelæggelser, som denne lov vil føre med sig.

SERIØSE ARBEJDSGIVERE som DTL / Danske Vognmænd har sagt: ”Udfaldet har konsekvenser så langt øjet rækker. Det vil slå bunden ud af markedet, og især selvkørende vognmænd vil blive knust i en nedadgående spiral”.

SF mener, at vi skal forsvare det ordnede regulerede arbejdsmarked med tryghed for de ansatte og med fair vilkår for konkurrence mellem seriøse firmaer.

SF VIL IKKE SPILLE HASSARD med hverken danske jobs, ordnede arbejdsforhold eller trafiksikkerheden.

Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at bloggen er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.