Karsten Hønge er beskæftigelsesordfører for SF. Han udlært tømrersvend og arbejdede i en længere årrække på forskellige byggepladser. Han er også tidligere fagforeningsformand gennem 16 år. Karsten vil især skrive om vilkårene på arbejdsmarkedet – altid med udgangspunkt i dem, som har mindst.
Velkommen til Uber. Velkommen til Ryanair. Velkommen til underbetalte østchauffører. Velkommen til paralleløkonomi, sorte penge og social dumping. Til utryghed for lønarbejderne og til usikkerhed for seriøse firmaer.
Jeg foretrække et velfærdssamfund med tryghed og ordnede forhold. Med respekt for hårdtarbejdende mennesker. Også i transportbranchen.
Men det ordnede, regulerede og civiliserede arbejdsmarked er under pres fra mange sider. Sten for sten fjernes det som er fundamentet for velfærdssamfundet: Et godt og velfungerende arbejdsmarked.
Selvfølgelig kan Uber-chauffører køre billigere. Men det er ikke fordi, de har opfundet en fiks forretningsmodel. Nej. De har bare droppet at stille krav til chaufførenes uddannelse og til vognmændenes økonomiske sikkerhed. Der stilles ikke krav til bilernes indretning. Og skattebetalingen ligger hen i det uvisse – ja faktisk undlader de det ofte! Både skattebetaling fra den enkelte chauffør og fra selve firmaet er i bedste fald uigennemskueligt.
Med sådan en unfair konkurrence er det ikke så sært, at Uber kan erobre et marked. Uber blev skabt af Fanden en tidlig sur mandag morgen. Uber er bare et nyt ord for fup og fidus. De prøver at sælge forretningen med moderne ord som ”deleøkonomi”. Men der er intet smart eller romantisk over det. Det er unfair konkurrence med usmagelige metoder
Det rene fup og fidus
Det er jo fup og fidus at kamuflere social dumping ved at forklæde det som ”deleøkonomi”. Og så følger der oven i købet sådan en smart app med… Man skal vist have pudset brillerne, hvis man ikke kan gennemskue dette stunt.
Uber vil placere sig oven på ruinerne af en taxabranche, hvor hårdtarbejdende mennesker kan se frem til at blive sparket ud af bilerne.
Jeg forstår egentlig godt, at det kan være fristende at spare en 50’er. Men hvordan har vi det med pirattaxaer? Vi siger vist altid til de unge, at de ikke skal løbe en unødig risiko, når de skal hjem fra en tur i byen. Tryghed er mere end en 50’er værd. Pirattaxaer er skidt for både forbruger og for samfundet.
Hvad den enkelte forbruger måske kan spare i dag, kommer samfundet til at betale tilbage, når arbejdspladser med ordnede forhold forsvinder.
Det er med Uber som med den ukrudt, som vokser frem i de forårsvarme haver. Man skal være over det fra starten, før det breder sig. Og Uber har jo planer om at brede sig til andre byer. Det skal slås ned med det samme.
Vi skal flå dem op med roden
Nogle vil sikkert helst sprøjte for ukrudt. Jeg foretrækker den økologiske metode, hvor man flår det op med rode. Det er lettest at gøre, inden det har vokset for længe, og sat sig godt fast.
Det har man også opdaget andre steder i verden, hvor Uber er ude i et hav af konflikter. Firmaet har lagt sig ud med myndighederne i 71 lande, delstater og byer. Der er indtil nu 41 kørselsforbud, 12 store bødesager og 18 retssager.
Vores perspektiv skal gå længere end det snæversynede fokus på den enkeltes pengepung her og nu. De negative konsekvenser for det samlede samfund er på længere sigt uoverskuelige. Uber er et skridt på vejen mod et liberalistisk Joacim B Olsen-Wild-West-samfund.
Dette er et blog-indlæg og ikke et udtryk for Avisen.dk's holdning. Hvis du finder, at indlægget er æreskrænkende eller indeholder injurier, så send en mail til tip@avisen.dk.