Ryanair presses af pilotferie: Nu får passagerer klar besked

Luftfartsselskabet Ryanair vil sikre, at alle passagerer, der er berørt af aflysninger, får klar besked.
Michael O'Leary er administrerende direktør for det pressede Ryanair.
Michael O'Leary er administrerende direktør for det pressede Ryanair. Foto: Niklas Halle'n/Scanpix

Alle, der bliver berørt af de næste måneders mange tusinde Ryanair-aflysninger, skal nok få præcis information om, hvor de står.

Det lover luftfartsselskabet fredag efter et møde med de irske luftfartsmyndigheder.

Ryanair har for nylig endnu engang måttet aflyse en stribe flyvninger, fordi piloterne skal afholde ferie.

I den forbindelse er selskabet blevet kritiseret for ikke at give passagererne tilstrækkeligt med informationer om, hvilke rettigheder de har i sådan en situation.

Men nu lover selskabet, at man vil sende mails ud til alle berørte kunder, som fortæller om de EU-fastlagte regler for refusion, ombooking og erstatning.

Samme information er også blevet lagt ud på Ryanairs hjemmeside.

Præcis samme melding er i øvrigt blevet givet til de britiske luftfartsmyndigheder, der også har advaret Ryanair om, at EU-reglerne skal overholdes.

Ryanair aflyste tidligere på måneden en række flyvninger i september og oktober.

Onsdag meddelte selskabet så, at man ville aflyse yderligere 18.000 flyvninger i perioden fra november til marts næste år.

I den forbindelse glemte man at fortælle de 400.000 berørte passagerer, at de vil blive ombooket til andre selskaber, hvis ikke Ryanair har plads på andre fly.

I samme ombæring var der heller ingen, der blev informeret om, at Ryanair skal betale visse udgifter i forbindelse med aflysningerne.

/ritzau/

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.