Af Simon Andersen, journalistisk chefredaktør, Nyhedsavisen
Alle med børn kender det: tema-uger. Årtiers dansk skolepædagogik i fuld flor. Tema-uger om natur. Tema-uger om kroppen. Tema-uger om vikinger. Tema-uger om vilde dyr.
Fint og dannende og dansk, men også et eksempel på, hvordan folkeskolen alt for ofte fortrænger faglige kundskaber til fordel for variationer over lege- og hyggetemaet.
En undersøgelse viser, som omtalt andetsteds i avisen i dag, at eleverne i de klasser, hvor der i høj grad arbejdes med tværfaglige emner og projekter, generelt læser dårligere end andre børn.
Jeg nærer al respekt i denne verden for folkeskolelærere, der slider sig halvt ihjel på nedslidte skoler til en ussel løn, ofte med at passe fortravlede forældres opdragelsesarbejde, men – og det men er stort – i årevis har liberal og misforstået overhumanisme blokeret for følgende klarhed:
Skolens opgave er først og fremmest at sikre fagligheden. At sørge for, at børn lærer at skrive, læse og regne. Antallet af børn, især dem med udenlandsk baggrund, der ikke besidder de mest basale færdigheder ved afslutningen af 9. klasse, er dybt foruroligende, og Danmarks måske største samfundsproblem.
Flere og flere vælger privatskoler – og man forstår dem – for ingen ordentlige forældre overlader deres børn til en skole, hvor man efter ni års ophold ikke har fået lært at læse og skrive.