Selvom det kommer til at kræve en investering i nærheden af 4 milliarder kroner, så er det på sigt den bedste løsning at bygge en ny Storstrømsbro.
Det konkluderer en undersøgelse, som Transportministeriet har fået udarbejdet hos Banedanmark, Vejdirektoratet og Sund & Bælt.
Undersøgelsen blev sat i værk, da det i efteråret blev konstateret, at den nuværende bro havde flere revner i konstruktionen.
Storstrømsbroen bliver et vigtigt knudepunkt, når Femern-forbindelsen mellem Lolland og Tyskland åbner i 2020, og den nuværende bro vil ikke kunne holde til de forventede trafikmængder.
Derfor er transportminister Henrik Dam Kristensen (S) også klar til at gå på jagt efter de nødvendige milliarder.
- Det er klart, at forbindelsen over Storstrømmen er meget vigtig i forhold til Femern Bælt-projektet. Derfor vil jeg nu drøfte de forskellige løsninger og finansieringen heraf med forligskredsen, meddeler ministeren.
Rapporten konkluderer, at trods en pris på 3,7 milliarder kroner vil en ny bro til både biler og tog være at foretrække frem for en hel eller delvis renovering af den gamle bro.
Til sammenligning vil en renovering af den gamle bro kun koste det halve, men på sigt vil det alligevel ikke kunne betale sig, vurderer rapporten.
En renoveringsløsning er samtidig vurderet til at være forbundet med en større risiko end en ny bro.
Den nye bro vil kunne etableres vest for den eksisterende, som kan rives ned, når byggeriet er færdigt.
Ifølge rapporten vil man kunne have den nye bro klar til 2020, hvis man starter byggeriet i 2016.
Samtidig vil en ny bro betyde, at togene kan passere forbindelsen med 200 kilometer i timen i stedet for den nuværende begrænsning på 100 kilometer i timen.