Giro d'Italia, verdens næststørste etapeløb, startede i 2012 i Herning. Tour de Frances lillebrors tre første etaper blev kørt i og omkring Herning og Horsens Kommune.
VisitDenmark laver effektmålinger af større events på dansk grund.
* VisitDanmarks måling af Giro-etaperne i Danmark viser, at omkring 500.000 tilskuere overværede de nordligste etaper i det italienske løbs historie. Det var dobbelt så mange, som arrangørerne havde regnet med.
* 10 procent - altså 50.000 - af tilskuerne estimeres at have været udenlandske turister.
* I værtskommunerne Herning og Horsens skønner man, at Giro-starten skabte en turismeomsætning på 108 millioner kroner. Heraf kom cirka 40 millioner kroner - 36 procent - fra internationale turister.
* Øgningen i omsætning skabte omkring 98 fuldtidsstillinger i de to kommuner, som gav 46 millioner kroner i skatteindtægter.
* Da en del af de udenlandske turister rejste videre til Danmarks større byer og sommerhusområder, havde begivenheden også afledte gevinster for det øvrige Danmark.
* Giro-starten skønnes at have genereret omkring 40 millioner kroner, som har skabt 60 fuldtidsstillinger rundt om i landet. Det har i alt givet 18 millioner kroner i ekstra skatteindtægter.
* Dertil kommer presseomtalen. I alt var 700 mediefolk registreret til at dække begivenheden. Heraf var 160 fra udlandet.
* Deres arbejde blev til 242 artikler om Giro-start og Danmark som feriedestination - de skønnes at være læst af 33,3 millioner mennesker i og uden for Danmark. Hertil kom 6677 omtaler på online medier.
* Anders Rosbo, kommunikationschef i VisitDenmark, regner med, at Tour de France vil generere mere opmærksomhed og dermed værdi til Danmark end Giro-starten gjorde.
* Målingernes konklusioner bygger både på interview, meningsmålinger og økonomiske estimater. Der er altså tale om skøn.
Kilde: VisitDenmark
/ritzau/