Det skal være nemmere at gennemskue kørselsafgifterne, og derfor begynder den danske regering nu at se sig om efter en helt ny model.
Det sker efter, at den hollandske transportminister Camiel Eurlings i weekenden fastslog, at man dropper planerne om at etablere verdens mest avancerede roadpricingsystem.
Systemet, som regeringen håber på at få indført, skal ikke nødvendigvis kunne udskrive en regning på baggrund af kørselstidspunkt, biltype, bilens alder og alle mulige andre detaljer, siger skatteminister Troels Lund Poulsen (V) til Berlingske Tidende.
"Jeg er nået frem til den konklusion, at hollænderne ikke gør det, de havde sagt, de ville. Det må vi tage til efterretning i Danmark. Derfor må vi tænke os om og prøve at afsøge, hvad der findes i andre lande," siger ministeren.
Også de konservative forholder sig afventende.
"Vi står fast på en omlægning af bilafgifterne, så det afspejler, hvor meget vi kører, og hvor meget CO2 vi udleder. Jeg er sikker på, at der kommer et intelligent system på et tidspunkt," siger partiets trafikordfører, Henriette Kjær.
Trafikforsker Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet mener til gengæld, at Danmark har potentialet til selv at gå videre og på den måde blive foregangsland for roadpricing for personbiler, uden at det nødvendigvis vil koste store milliardbeløb i udviklingsomkostninger.
"Jeg har altid ment, at det var begrænset, hvad man kunne få ud af at lægge sig i slipstrømmen af Holland. Selve systemdesignet bliver til på baggrund af en række politiske valg om takststruktur, sikkerhed og overvågning, som ikke nødvendigvis er ens i Danmark og Holland. Desuden kunne det blive en gevinst at være de første, da det kunne give gode eksportmuligheder," siger han.