Tud i hornet, træk i håndbremsen og kig væk. Sådan lyder rådet til landets lokomotivførere inden de sætter sig ind i togets førerhus for første gang. Det er nemlig nødvendigt at forberede lokomotivførerne på, hvad de skal gøre, når de ser en person på skinnerne.
Hver evig eneste lokomotivfører kommer nemlig til at opleve, at deres tons tunge tog kommer hamrende imod en person på skinnerne, der enten ønsker at begå selvmord, eller troede man kunne nå over jernbaneoverskæringen. Det har store konsekvenser for lokomotivførerne. Det bekræfter daglig sikkerhedsleder i DSB, Willie Nordahl Jensen, der selv er en del af statestikken.
"Statistisk set vil en lokomotivfører have én personpåkørsel i løbet af sin karriere. Nogle er heldige slet ikke at køre nogen ned, andre er desværre meget uheldige og kommer til at køre flere ned. Når volumen af den bliver stor, ser vi at lokomotivførerne udvikler post-traumatisk stress," siger Willie Nordahl Jensen til Nyhedsbureauet Newspaq og fortæller, at enkle har kørt syv personer ned.
"Det er en drastisk oplevelse, når det først siger bang på toget og alt bliver kaos omkring dig," siger sikkerhedschefen, der selv har haft en personpåkørsel i sin tidligere karriere som lokomotivfører.
"Toget kommer jo kørerne med 180 kilometer i timen, så den har jo en bremselængde på 6 -700 meter Jeg begynder at råbe og skrige højt "så gå dog væk for helvede", og trækker i togets bremser, mens mit liv passerer revy... og så kommer det hule bump," fortæller Willie Nordahl Jensen.
Han tænker på den vinterdag for en del år tilbage, hvor en mand havde sat sig på hug på skinnerne uden for Valby Station og ventede på, at Willies tog gjorde en ende på hans liv.
Nu deler Willie Nordahl Jensen ud af sin erfaring til kommende lokomotivfører, hvor han gør det klart, hvad man går ind til.
"Jeg har dem en hel dag og fortæller, at man skal være indstillet på, at det værst tænkelige kan ske, nemlig, at de kører en person ihjel. Vi har faktisk oplevet, at elever kører en ned på deres første tur med en kørelærer," siger han.
DSB har en netværksgruppe, der tager sig af lokomotivførere, der har været udsat for en påkørsel. Her snakker de sammen og får talt ud, ligesom man også bliver tilbudt psykologhjælp. Derudover skal man ikke køre tog indtil, man igen er klar og får en godkendelse af Trafikstyrelsen. Men det er langt fra alle, der er det og bliver derfor meldt arbejdsskadet.