Da IC3-togene begyndte at køre rundt i landet, kørte spisevognen af sporet. For med de nye, smarte tog blev forplejningen på de danske skinner reduceret til en salgsvogn med lunken kaffe og lige så lunkne øl.
Men nu går de danske rejsende en ny spisetid i møde. For om et års tid bliver det atter muligt at hænge ud i baren, mens landskabet passerer forbi. DSB vil ombygge de nye IC4-tog, så der kommer en bistro, erfarer Newspaq.
"Vi slår to fluer med et smæk her. For i forbindelse med ombygningen får vi også gjort plads til, at togføreren kan sidde fem minutter og hvile benene inde i den nye bistro," fortæller underdirektør i DSB, Erik Christensen.
Fredag kom det frem, at DSB havde glemt at lave et pauserum til togpersonalet i IC4-togene. Det er det problem, man har forsøgt at løse, og det har så givet en spisevogn som biprodukt.
"Vi er da godt klar over, at den service vi har kunnet tilbyde med vores salgsvogne, ikke lever op til, hvad tog i andre lande har," erkender Erik Christensen over for Newspaq.
Men underdirektøren glæder sig samtidig helt vildt meget, til de nye bistroer er færdige.
"Man kommer til at kunne købe varme pizza-slices, mere friske sandwich end dem, vi har nu, sprøde paninier med ost og skinke samt måske pølser og frikadeller med kartoffelsalat, eller hvad kunderne nu får behov for," remser Erik Christensen op.
På drikkevaresiden sker der også forandringer i forhold til, hvad toget kan tilbyde i dag.
"Der bliver klart bedre kaffe lavet på friskkværnede bønner med rigtigt skummet mælk til cappuccinoen," fortæller Erik Christensen.
Men kigger man en tur mod de solide tyske statsbaners ICE-tog, mangler der dog fortsat én væsentlig ting i DSB's nye bistroer. Fadølsanlægget.
"Jeg ved godt, de har det i Tyskland, men jeg er nu sikker på, at det vi i fremtiden vil levere af øl, vil stille de fleste rejsende tilfredse," slutter Erik Christensen til Newspaq.