Mænd, der gerne vil i kontakt med kvinder, har været udsat for en uretfærdighed. I hvert fald når de har brugt en særlig kontakttelefon.
Tirsdag er selskabet bag teletjenesten for anden gang blevet dømt for forskelsbehandling mellem mænd og kvinder.
Mens næsten alle kvinder slipper for at betale, når de ringer til Telebaren, som Teru DK A/S står bag, må de fleste mænd af med 2,50 kroner pr. minut.
Dommerne i Højesteret slår fast, at selskabet har udsat kunderne for ulovlig forskelsbehandling. Den samme konklusion nåede Østre Landsret frem til i 2009.
Allerede for syv år siden blev Teru DK A/S udsat for kritik. I en annonce blev der lokket med, at "piger ringer gratis", mens fyre kunne ringe for "kun 2,50 kr./min."
Siden har selskabet ændret opførsel, og også den velkomsthilsen, som folk udsættes for, er lavet om.
Alligevel siger Højesteret, at teletjenesten er tilrettelagt på en måde, som betyder, at Teru DK for samme ydelse opkræver forskellige takster hos mænd og kvinder.
Det har nemlig vist sig, at stort set alle kvinder benytter det gratis nummer, og at langt de fleste mænd bruger betalingsnummeret.
Tjenesten er indrettet på den måde, at den, der ringer på et betalingsnummer, kun kan komme i kontakt med mennesker, der har ringet gratis. Og omvendt.
Mænd, der ønsker kontakt med kvinder, er på grund af den voldsomt skæve kønsfordeling derfor nødt til at bruge betalingsnummeret.
I Højesteret har selskabet undskyldt sig med, at man er nødt til at opretholde ordningen med de to forskellige numre, hvis man fortsat skal kunne tjene penge
Men dommerne siger, at hensynet til indtjeningen ikke kan retfærdiggøre forskelsbehandlingen.
Resultatet af konflikten betyder i øvrigt en ekstra udgift til Teru DK. Selskabet er dømt til at betale sagsomkostninger på 75.000 kroner til Ligebehandlingsnævnet, som havde rejst sagen på vegne af en utilfreds forbruger
/ritzau/