De tager kampen op mod butiks-spøgelset

Iværksætteri
To mænd står på en gågade med et skilt, hvor der står Pop Up Spaces på
Kenneth Holm t.v. og Anders Skelbæk vil gøre korttidsleje attraktiv i 30 byer rundt om i landet i indeværende år. (Foto: Pop Up Spaces)

Gabende tomme og mørklagte butiksruder skal være fortid ifølge Anders Skelbæk og Kenneth Holm – foundere af Pop Up Spaces. Konceptet skal sikre korttids-leje af ledige butikslokaler og skabe mere gang i bylivet efter en hård tid for forretningsdrivende.

Det startede, som med mange andre start-ups, som en lys idé. Men med Covid-19's indvirkning på den danske detailbranche blev en lille idé til et reelt behov for mange forretningsdrivende. En branche, der den seneste tid har oplevet, at flere og flere butikslokaler bliver efterladt tomme. Ifølge Ejendomstorvet.dk har hele 6,8% af alle forretningslokaler slukket lyset – bogstaveligt talt – og det efterlader ikke kun ejerne med en husleje, men også et gabende tomt og trist bybillede. 

Løsningen? Hvis du spørger de to gode venner, og fremadstormende iværksættere, Anders Skelbæk og Kenneth Holm, er korttidsleje svaret. Pop Up Spaces er navnet på deres digitale platform, der vel bedst kan sammenlignes med Airbnb for butikslokaler, og den skaber mulighed for både at udleje og efterspørge butikslokaler med et kortsigtet fokus. En decideret win-win for alle parter, ifølge Pop Up Spaces skabere: 

- Mens udlejere og ejere kæmper med at komme af med deres butikslokaler, kæmper lige så mange på den anden side af bordet med at nytænke deres forretning og fx fremvise deres produkter i en pop up butik, som ellers før udelukkende har været fremvist i eksempelvis en webshop. For udlejer er vi med til at skabe en indtægt mellem to permanente udlejninger og aktivere lokalet. Alt imens lejerne får adgang til lokaler på fleksible vilkår, fortæller Kenneth Holm, co-founder af Pop Up Spaces. 

Store armbevægleser

Den lille, lyse idé mellem de to gode venner er blevet til store armbevægelser. Det samme gælder for ambitionerne om, at Pop Up Spaces skal være til stede med 100 lokaler fordelt over 30 byer inden årets udgang. For potentialet er der – også når man spørger kunderne. Kasper Witt fra GoShopping.dk efterspørger aktivt mulighed for at være til stede i forbindelse med pop up lokaler.

 

Tomme butikslokaler, hvor en cyklist cykler forbi
Tomme butikslokaler er døden for et frugtbart forretningsliv i både hovedstaden og provinsen. Foto: Scanpix

- Vi ser et kæmpe potentiale i at kombinere vores webshops med en fysisk tilstedeværelse i udvalgte perioder og spredt ud over landet. På den måde kan vi komme endnu tættere på vores kunder, få vist de nyeste produkter frem og få solgt ud af vores demovarer. Vi har tidligere ledt efter lokaler, men ikke kunne finde nogle der passede os, siger Kasper Witt.

Rejsen rundt i Danmark efter tomme og triste butikslokaler fortsætter for Kenneth Holm og Anders Skelbæk. De drives af at bidrage til udviklingen af ”døde” byrum og gøre det let og enkelt for deres kunder. Drømmen stopper ikke indenfor Danmarks grænser, selvom de to venner er klar over, at drømme kræver knofedt – og funding – for at blive til virkelighed. Men det afskrækker dem ikke i deres vision om at gøre en forskel.

- Vi har kigget på en del forskellige forretningsmuligheder, men her har vi et projekt med et bæredygtigt fokus, hvor vi udnytter eksisterende ressourcer og tilfører værdi til alle involverede. Det er vigtigt for os at kunne gøre denne forskel,” siger Anders Skelbæk. 

Læs mere her.


 

 

Grundlæggeren af YouBed Matias Sörensen sidder på en seng og smiler
Iværksætteri

Seng kan revolutionere

global hotelbranche

Billede af tre unge mænd i et butikslokale
Iværksætteri

Løvens Hule-succes flytter

ind i ny kæmpe butik

En smilende blond mand i dynevest
Iværksætteri

Blev hjemløs, ville lave en bar,

men startede så Facebook-bureau

De to investorer i tv-programmet "Løvens Hule" Jan Lehmann og Christian Arnstedt sammen med ALbert Kirk Iversen fra virksomheden RaskRask
Iværksætteri

Løvens Hule-virksomhed

måtte aflyse bookinger

for 650.000 kroner

En pande med and og en mand, som står med en madpincet foran
Iværksætteri

Kulinarisk nyt initiativ:

Madklub for hverdagskokke

Ældre mand i arbejdstøj ved en stor maskine
Iværksætteri

Ældre iværksættere boomer

– desværre er der færre yngre

Portrætbillede af en smilende Sofie Linde
Iværksætterdebat

Tager kvinder i virkeligheden

bare en for holdet -

eller er vi dårligere forhandlere?

Billede af Mia Wagner i sort kjole
Iværksætteri

Velkommen til

Danmarks nye

iværksætter-avis

Billede af Martin Thorborg i blå skjorte på en stol
Iværksætterdebat

Martin Thorborg:

Vær en synlig og ærlig leder

En blond kvinde klædt i hvidt ved siden af en mand med mørke bukser og hvid skjorte
Iværksætteri

Stinto opruster med stort

profilnavn som ny CEO

To mænd står på en gågade med et skilt, hvor der står Pop Up Spaces på
Iværksætteri

De tager kampen op mod

butiks-spøgelset

Et barn leger med nogle træfigurer
Iværksætteri

Iværksættere vil sælge

trædyr til hele verden

En mørkhåret kvinde i en knaldrød kjole, som sidder ved et elegant skrivebord
Iværksætteri

Blev gældfri på finanskrise

- nu driver hun aktie-skole

En mand med hjelm og reb og liner på toppen af et højhus.
Iværksætteri

En helt

TOVLIG succes

Billede af Brian Mikkelsen i Børssalen i en blå habit
Iværksætterdebat

Brian Mikkelsen:

Iværksættere er vor tids

rockstjerner

Et billede af et bord med sild, snaps, kartofler og hele julefrokost-udtrækket
Iværksætteri

Julefrokosten er reddet

En kvindelig studerende i et universitetsbibliotek
Iværksætteri

Iværksættere blandt kvindelige

studerende savner rollemodeller

En mand i blå poloshirt står på en etage fyldt med rør fra gulv til loft
Iværksætteri

Succes-firma vil

hjælpe og støtte

nye vækstvirksomheder