Italiens nationale luftfartsselskab, Alitalia, har solgt deres sidste billetter. Støvlelandets stolthed igennem 74 år med det store A på vingen i rød, grøn og hvid farve som det italienske flag forsvinder fra skyerne og bliver i oktober overtaget af det ligeledes italienske, men noget mindre luftfartsselskab ITA.
Alitalia har i årevis fået pumpet millarder af euros ind, haft adskillige partnerskaber og fået statslige redningspakker, men lige meget hjalp det. Stærke fagforeninger, som nægtede at tillade sparingsrunder og afskedigelser kombineret med en al for dårlig og rigid omstilling til de nye tider, som alle luftfartsselskaber stod over for efter 9/11, konkurrencen mod lavprisselskaber og så senest corona-pandemien har givet det sidste og afgørende knockout til Alitalia.
God smag og elegante stewardesser kendetegnede Alitalia igennem mange år. Massive nedskæringer, aflyste fly , dårlig økonomi og sågar discount-mad om bord blev desværre kendetegnet for selskabet de seneste år. Foto: Alialia
Det var ellers symbolet på god smag før i tiden. Ligesom man forbinder Italien med lækkert tøjdesign og sublim mad, så afspejlede det sig også i Alitalias service. Maden var i top, og stewardesserne elegante i uniformer designet af blandt andre Delia Biagiotti, Alberto Fabiani, Renato Balestra og Giorgio Armani.
Og det var ligeledes det katolske overhoveds officielle flyselskab, og uvurderlig reklame, når paven gik ned ad trapperne og kyssede landingsbanerne rundt om på kloden med flyets store A-logo i baggrunden.
- Alitalias fald er det ultimative symbol på Italiens historiske og grundlæggende vanskeligheder med at favne globalisering og stigende konkurrence. Alle flyselskaber har tilpasset sig og nærmest revolutioneret hele flybranchen, men ikke Alitalia, som har stået i dyndet, fortæller Giovanni Orsina, som er leder af School of Government på universitetet LUISS i Rom til
CNN.
Alle italienere følte sig allerede hjemme, når de så deres nationale fly i alverdens lufthavne ligesom vi danskere ofte gør, når vi ser et SAS-fly. Foto: Scanpix