"Del vores tilbud med dine Facebookvenner og deltag i konkurrencen om en rejse til New York."
Det forslag har flere Facebookbrugere taget til sig, hvilket tydeligt ses på antallet af status-opdateringer om firmaet Menucards fortrinligheder.
Og den form for tilbud, hvor brugere af sociale medier kan vinde præmier eller får andre mere kontante fordele mod at dele en virksomheds budskab med vennerne, er Menucard langt fra den eneste virksomhed, der gør brug af.
Problemet er bare, at en stor del af disse reklamefremstød strider mod reglerne, skriver 24timer.
- Hvis nogen kompenseres for at reklamere via private opdateringer på Facebook, er det ikke bare i strid med dansk markedsføringslov, men også imod Facebooks egne retningslinjer, konstaterer Thomas Bigum, som er ekspert i sociale medier.
- Og er der andre ting på højkant - som muligheden for at vinde en rejse mod at man deler et budskab med vennerne - er det i bedste fald på kant med samme lov, forklarer han videre.
Og den opfattelse bakkes op af Simon Hutters, it-advokat hos advokatfirmaet BvHD:
- Ligesom man ikke må opfordre andre til at sende spam, må man heller ikke opfordre andre til at bruge deres personlige netværk til at reklamere for et produkt, som det synes at være tilfældet her, siger Simon Hutters til 24timer.
Forbrugerrådet kalder virksomhedernes reklamestrategier på blandt andet Facebook for uigennemskuelige og stærkt problematiske.
24timer har forsøgt at få en kommentar fra firmaet Menucards, som benytter sig af markedsføring via Facebook. Men trods flere telefoniske henvendelser er Menucards ikke vendt tilbage.
De nordiske forbrugerombudsmænd har udarbejdet et udkast til retningslinjer om markedsføring via sociale medier. De endelige retningslinjer offentliggøres den 3. maj 2012.