Af Pernille Mainz - pema@avisen.dk
Ytringsfriheden ville have tabt, hvis Nyhedsavisen den 6. oktober havde undladt at bringe tegningen af profeten Muhammed udstyret med kamelkrop og ølpukler.
Det mener Peder Tuborgh, der er administrerende direktør i mejeriselskabet Arla og dermed selv har haft Muhammed-konflikterne tæt inde på livet. Tegningen blev lavet på en sommerlejr i august hos Dansk Folkepartis Ungdom, og blev efterfølgende filmet.
»Det var Nyhedsavisens pligt at rapportere, hvad der foregik på den sommerlejr. Set i forhold til hvad vi har været igennem under Muhammed-krisen, er det en naturlig debat at tage op. Jeg har ikke meldt mig ind i den gruppe af folk, der mener, at man skal vælge ytringsfriheden til og fra,« siger Peder Tuborgh, der ikke tager tegningen så alvorligt som de kontroversielle, der blev bragt i Jyllands-Posten i 2005.
»De har slet ikke haft den samme gennemslagskraft. Jeg håber, at der i virkeligheden bare var tale om noget fuldemandspjat fra Dansk Folkepart Ungdoms side. Men man opfører sig ikke ordenligt, når man vælger at tegne sådan nogle tegninger,« siger han og slår fast:
»Selvfølgelig skulle Nyhedsavisen bringe artiklerne og tegningen. Havde man valgt at lade være, havde man knækket ytringsfriheden.
Arla har mistet 500 millioner kroner på det boy-cut, som den blev udsat for i Mellemøsten i forbindelse med Muhammed-krisen.
Det fortalte den administrerende direktør i dag under foredraget ?Mælk og Muhammed?, der blev afholdt på Handelshøjskolen i Århus.