DSB måtte i 2008 bruge ekstra fire mio. kr. på at rense graffiti af S-tog. Dermed løb regningen op på 16 mio. kr. mod 12 mio. de to foregående år.
"På en enkelt nat kan 70 togsæt blive hærget," siger klargøringschef i DSB S-tog, Susanne Tillan, til Nyhedsbureauet Newspaq.
Få tog bliver endda aflyst, fordi graffitien er på eksempelvis forruden - og så er det naturligvis ikke muligt at køre videre, fortæller produktionsdirektør i DSB S-tog, Lars Nordahl Lemvigh.
Men også det overfyldte morgentog, hvor du står på tæerne af dine med-pendlere, kan skyldes DSB's kamp mod graffiti.
"Overfyldte tog i myldretiden skyldes også til tider graffiti, da vi forsøger at få togene rengjort så hurtigt som muligt. Det rammer desværre passagererne, fordi vi så bliver nødt til at køre med kortere tog, mens vi renser malingen af, " siger Nordahl Lemvigh.
I 2006 og 2007 kostede grafittikampen 12 mio. kr. årlig, men da malerne især mellem jul og nytår var særdeles aktive blev 2008 et år med ekstra meget graffiti.
DSB tager billeder af al den graffiti de renser af. Billederne ender i et arkiv, der gør det muligt at retsforfølge graffitimalere for gentagelsestilfælde, hvis de bliver snuppet.