1 mio biler i Danmark skal skrottes

Biler
Benzin- og dieselbiler skal i 2030 kun udgøre mellem 1.5 og 2 mio. i bilparken. Lige nu udgør de 2.6 mio. (Foto: Per Kuskner)

Hvis målet om en reduktion på 70% af udslippet fra transporten herhjemme skal nås, kræver det drastiske metoder.

Danmark skal fjerne omkring en million benzin- og dieselbiler fra vejene, hvis det skal lykkes at nedbringe udslippet fra vores transport, så det lever op til målet om at reducere med 70 procent i 2030, skriver Politiken.dk.

I en ny rapport demonstrerer Ingeniørforeningen IDA sammen med forskere fra Aalborg Universitet, hvordan udslippet fra transport og energi kan sænkes, så de opfylder de politiske ambitioner. En forudsætning er, at danskerne næsten halverer forbruget af fossil olie og diesel i personbiler.
Det indebærer, at der i 2030 kun må køre mellem 1,5 og 2 millioner fossilbiler, afhængigt af hvor mange kilometer de kører. Der er 2,6 millioner biler i den danske bilpark i dag.

- Det handler ikke i så høj grad, om vi har en million elbiler, men om, at vi skal have fokusere på målet om færre biler på benzin og diesel, siger professor Henrik Lund, Aalborg Universitet, som er førsteforfatter på rapporten, til Politiken.

Elbiler som den populære Tesla og alle de andre er afgørende for reduktionen af udslippet, men de skiftende regeringer har indtil videre været på en alvorlig slingrekurs mht. afgiftsnedsættelsen. Det har bevirket et fald i salget, som dog er ved at rette sig igen. Foto: Per Kuskner

1.3 mio. elbiler

Ingeniørernes plan indeholder en kraftig stigning af salget af elbiler, som der i 2030 skal være 1,3 millioner af. Sammen med en investering i elektriske varebiler, busser og særlige veje til elektriske lastbiler vil det koste 73 milliarder kroner. Dertil kommer et par milliarder til ladestandere, så bilejerne kan lade elbilerne op.

Med de mange nye elbiler vil både antallet af biler og trafikken på vejene stige. Alligevel barberer planen næsten to tredjedele af dagens udslip på blot ti år.