- Det er som at bo i et bur.
Sådan oplevede den 36-årige rumænske lastbilchauffør Marius Stanca de to år, hvor han boede i førerhuset i en lastbil, mens han kørte varer rundt i Danmark, Tyskland og Sverige.
- Det er et vildt liv at bo på landevejene. Du laver mad på et lille blus på ladet eller inde i containeren, og du skal holde ind på en rasteplads for at få et bad og vaske tøj, fortæller Marius Stanca.
Han er en af de rumænske chauffører, der har arbejdet for vognmand Henrik Hansen til under halvdelen af den løn, som de danske chauffører får. I løbet af de to år Marius Stanca arbejdede i Danmark, var han hjemme i Rumænien i sammenlagt fire måneder. Resten af tiden tilbragte han i førerhuset og på rastepladser.
De danske chauffører oplever, at det er umuligt at konkurrere med de østeuropæiske chauffører under de vilkår. Og det er heller ikke rimeligt mod de østeuropæiske chauffører, mener Marius Stanca.
- Jeg vil aldrig leve sådan igen. Der var ikke særlig meget plads, og det var uhygiejnisk, siger han.
Artiklen fortsætter under Facebook-opslaget
Holdt sig for sig selv
I to år arbejdede Marius Stanca for et datterselskab til den danske vognmandsvirksomhed Contrans. Her får de danske chauffører dansk løn, mens de rumænske chauffører er ansat i det rumænske datterselskab, Henrik Hansen SRL, hvor de får lidt under halvdelen af, hvad de danske chauffører får.
Da Marius Stanca begyndte at arbejde for Henrik Hansen, tjente han efter eget udsagn 11.000 kroner om måneden efter skat. I løbet af to år kom han op på 15.000 kroner om måneden, når han havde betalt skat i Rumænien.
Men det var ikke lønnen, der var det største problem for Marius Stanca.
- Du har ikke et hjem, hvor du kan gøre, hvad du vil. Og jeg fik kun en eller to venner blandt de andre rumænske chauffører, ellers undgik jeg de andre og foretrak at blive i bilen og se en film. For vi har et ordsprog på rumænsk: Den første ven, der prøver at snyde dig, er din rumænske ven, fortæller han.
Får samme løn som danske kollegaer
Til gengæld blev Marius Stanca venner med en af de danske chauffører, og han hjalp ham med at få et job ved en mindre dansk vognmand. Nu arbejder han hos Serup Transport, hvor han får den samme løn som de danske chauffører.
- Jeg får udbetalt mellem 5.000 og 8.000 kroner mere om måneden nu. Det betyder, at jeg har råd til at betale husleje og købe mad på cafeteriaerne i stedet for at lave det i bilen. Alt er forandret, fordi min nye chef gav mig en chance, siger han.
Det var også den nye arbejdsgiver Brian Serup, der hjalp Marius Stanca med at finde en lille lejlighed lidt uden for Karup i Midtjylland.
- Nu har jeg oplevet det rigtige liv. Jeg arbejder som lastbilchauffør, men jeg kommer hjem mindst to-tre dage hver uge og lever et normalt liv, siger han.
Marius Stanca har slået sig ned og har planer om at blive i Danmark.
- Jeg synes, at jeg har fortjent et bedre liv end det, jeg levede i lastbilen. Og det har alle de østeuropæiske chauffører, siger han.