Det kom bag på generalsekretær Jim Stjerne Hansen og resten af DBU-toppen, da Danske Bank meddelte, at man stopper som hovedsponsor for landsholdet næste sommer.
- Jeg vil da ikke lægge skjul på, at vi havde forestillet os, at der var tale om et længere samarbejde, siger generalsekretæren, som nu sammen med forbundets kommercielle afdeling skal ud at jagte en ny hovedsponsor.
Det sker på et tidspunkt, hvor landsholdet befinder sig i en sportslig krise og siden EM sidste år ikke har formået at begejstre nationen i samme omfang som tidligere.
- Vi håber, at vi får vendt skuden sportsligt det kommende år. Men jeg føler ikke, at den aktuelle situation har haft betydning for Danske Bank.
- Og en ny sponsor vil jo blive en del af et nyt projekt, der hedder kvalifikation til EM i Frankrig i 2016, så det har ikke så meget at gøre med det, der foregår lige nu, siger Stjerne.
Han er fortrøstningsfuld i forhold til at finde en ny sponsor inden næste sommer.
- Jeg regner da med, at et år er rigeligt tid. Sidste gang gik der en måned, og det regner vi ikke med, at vi kan gøre det på denne gang.
- Men omvendt har der altid været stor interesse for landsholdet fra flere sider, og det er da også blevet betegnet som det bedste sportssponsorat i landet, siger DBU-chefen.
Han står samtidig også og skal have fundet en afløser for landstræner Morten Olsen, men ser ikke umiddelbart nogen sammenhæng mellem de to opgaver.
- Landsholdet som objekt vil være interessant, uanset hvem der står i spidsen for holdet. I relation til en ny sponsor er det mere teamet hele vejen rundt, der skal sælges, siger generalsekretæren.
DBU vil benytte lejligheden til at kigge på sit hovedsponsorkoncept og til at overveje, om det skal skrues anderledes sammen.
Danske Bank har sponseret landsholdet siden 1. januar 2012 og når dermed sammenlagt at have været sponsor i to et halvt år.
/ritzau/