For nogle timer siden skete det igen. Et Boeing-fly kom ud for en potentiel fatal ulykke – denne gang i Seneglas internationale lufthavn, Blaise Diagne .
Heldigvis meldes der ikke om dræbte, men dog kvæstede heraf fire alvorligt, hvor den ene skulle være piloten på flyet.
Alle fly til og fra den vestafrikanske lufthavn er aflyst, og billeder af et fly fra flyselskabet Transair ses med skum på vingerne og en motor, der ser ud til at være svært beskadiget.
Oplysningerne er stadig sparsomme, men efter sigende gik der noget galt med hjuylenes hydraulik, som endte i den ene motor, der gik i brand. De snarrådige piloter nåede at breme det store fly op, åbenbart inden det såkaldte "no return", hvor piloterne bare skal have den op i luften.
Flyet er et Boeing 737-38J-fly – men ikke et såkaldt MAX-fly, selv om de har samme numre. MAX-flyene har haft en slem historik. To store ulykker skete, lige da typen var taget i brug. Her styrtede to fly kort efter hinanden og alle ombordværende blev dræbt. Siden har der været andre problemer, bl.a. et Alaskan Airline-fly, der fik under opstigning revet et stort hul i skroget, før det vendte om og landede sikkert uden nogen kom noget til.
Og i dag i Tyrkiet sprang begge dæk på et MAX-fly, som tilhører Corendon Airlines, i Istanbul.
MAX-flyene lander og letter dog i tusindvis hver dag, da det er et af verdens mest solgte passagerfly.