Forhandlingerne om fremtidige arbejdstidsregler for DSBs togpersonale er brudt sammen. Det oplyser Dansk Jernbaneforbund, der forhandler for cirka 2.500 DSB-ansatte togfolk.
- Det er beklageligvis ikke lykkedes at nå til enighed om blandt andet nye arbejdstidsaftaler til erstatning for de aftaler, som DSB opsagde tilbage i december 2017, fremgår det af en meddelelse på Jernbaneforbundets hjemmeside.
Det er strid om blandt andet planlægning af arbejdstiden, der har splittet parterne i de langvarige forhandlinger. Ifølge Avisen.dks oplysninger er DSB ikke længere indstillet på, at tillidsrepræsentanter medvirker i den omfattende turplanlægning.
Som konsekvens af, at det ikke er lykkedes parterne at blive enige om arbejdstiden inden 1. november, bliver togpersonalet nu omfattet af Jernbaneoverenskomsten, der også gælder for Arrivas medarbejdere. Undtaget er dog både løn- og arbejdstidsregler, som parterne ikke er enige om.
Forholdet mellem DSB og Dansk Jernbaneforbund har længe været konfliktfyldt, ikke mindst efter at DSB meldte sig ind i Dansk Industri og dermed løsrev sig fra de statslige overenskomster. I september afgjorde Arbejdsretten, at det var helt efter bogen, at DSB meldte sig ind i den private arbejdsgiverorganisation. Herefter blev der gjort nye forsøg på at nå til enighed om arbejdstidsreglerne.
Torsdag eftermiddag orienterer Jernbaneforbundets formand, Henrik Horup, DSB-tillidsfolk fra hele landet om sammenbruddet på et stormøde i København. I en meddelelse udsendt til forbundets medlemmer bliver DSB betegnet som 'en utroværdig forhandlingspart gennem hele forløbet.'
Avisen.dk forsøger at indhente kommentarer fra DSB og Dansk Jernbaneforbund.