Dopingen var organiseret ned til mindste detalje på det US Postal-hold, som blandt andre Lance Armstrong kørte for omkring årtusindskiftet.
I hvert fald, hvis man skal tro den beskrivelse, som den tidligere US Postal- og CSC-rytter Tyler Hamilton giver i sin bog "The Secret Race", der udkommer onsdag.
Cykelmagasinet Cyclingnews har læst afsnittene, hvor Hamilton forklarer, hvor nemt det var at slippe uopdaget forbi dopingkontrollen.
- Testene var nemme at omgås. Vi var langt foran testene. De havde deres læger, og vi havde vores. Men vores var meget bedre. Og helt sikkert bedre betalt, skriver Hamilton i bogen.
Hamilton fortæller, hvordan cykelrytterne udnyttede, at dopingkontrollen i Frankrig ikke måtte teste før klokken 10. De tog simpelthen epo om aftenen i så små doser, at de var ude af kroppen næste formiddag.
Samtidig havde holdene udviklet et helt særligt logistiksystem for at transportere de ulovlige stoffer fra sted til sted under de store etapeløb.
Blandt andet benyttede man en af motorcyklerne i Tour de France-kortegen, og man anvendte mobiltelefoner med taletidskort - som ikke kunne spores direkte - til at meddele rytterne, hvornår de skulle have et skud epo eller lignende.
Og når det en gang imellem alligevel gik galt, og rytterne blev testet positive, var det ikke svært at undgå en straf.
Hamilton beretter, hvordan Armstrong i 1999 takket være en falsk recept på et middel mod siddesår undgik en dopingstraf for brugen af kortison.
Samme Armstrong blev angiveligt testet positiv for epo under Schweiz Rundt i 2001, men efter møder med direktøren for dopinglaboratoriet og den internationale cykelunion UCI blev sagen skrinlagt uden straf.
/ritzau/