Firmafest på statens regning

Storkøreskole tæt på at miste AMU-kørekort

Ministerium iværksætter ekspresundersøgelse af svindel på TUC efter Avisen.dk's afsløringer
Storkøreskolen TUC, der har hovedsæde i Brøndby, risikerer en hård økonomisk opbremsning efter Avisen.dk's afsløringer.
Storkøreskolen TUC, der har hovedsæde i Brøndby, risikerer en hård økonomisk opbremsning efter Avisen.dk's afsløringer. Foto: Colourbox

En af Danmarks allerstørste AMU-udbydere, køreskolekoncernen TUC i Brøndby, risikerer at miste retten til at udbyde AMU-kurser.

Det sker efter, at Avisen.dk de seneste par dage har afsløret svindelnumre med AMU-midler i millionklassen.

I sommer fik storkøreskolen TUC, hvad der svarer til et klip i kørekortet, da de blev idømt tilbagebetaling af fem millioner kroner. Nu hænger selve kørekortet ifølge Kvalitets-og Tilsynsstyrelsen i en tynd tråd.

"Vi sætter al kraft ind på at undersøge sagen. At det er en udbyder, som vi har haft sager mod før, styrker alvoren. Og vi vil klart trappe opad i reaktionsmønsteret, hvis vi afdækker flere ulovligheder i forhold til TUC. Det vil sige, at der ultimativt er mulighed for helt at fjerne udbudsgodkendelsen fra TUC," siger direktør Per Hansen.

Nultolerance kan gradbøjes

Kvalitets-og Tilsynsstyrelsen er den myndighed under Børne- og Undervisningsministeriet, som kontrollerer, at der ikke svindles med de knap to milliarder kroner, som staten hvert år bruger på AMU-systemet.

Tilmeld dig gratis vores nyhedsbrev for flere nyheder.

TUC er godkendt til udbud af såvel gods- som taxiudddannelser. Det vil sige, at køreskolen og det tilknyttede jobcenter DUCAS selv administrerer en bred vifte af AMU-kurser inden for transportsektoren.

Da ministeriet tidligere i år fældede dom over TUC for dobbelt-fakturering af køretekniske kurser, kostede det den såkaldte udbudsret til de pågældende kurser.

Men ifølge ministeriets egne regler hersker der nultolerance over for svindel og misbrug af AMU-systemet.

Forretningen hænger i tynd tråd

Den igangværende efterforskning af AMU-fupnummeret i 2009 kan derfor føre til, at TUC bliver 'blacklistet' i AMU-systemet.

TUC risikerer altså fuldstændig at miste retten til at modtage AMU-tilskud - og dermed en stor del af deres forretningsgrundlag.

"Vi er ved at undersøge, hvad der er op og ned i sagen, men det tyder på at være ret alvorligt, for der skal ikke gennem snyd og svindel kunne tjenes penge på AMU-systemet og dermed statskassen, og det vil vi gribe hårdt ind over for, hvis der er grundlag for det," siger Per Hansen.

Ingen minister-kommentar

Børne- og Undervisningsminister Christine Antorini (S) er i Bruxelles og har ikke haft mulighed for at kommentere det massive misbrug af skattekroner på TUC.

Den nye minister har dog erklæret en endnu hårdere kurs over for AMU-svindel.

Læs artikel Antorini:"AMU-svindlere skal lukkes ned"

I transportbranchen har det længe vakt undren, at myndighederne ikke tidligere har slået bremsen i over for TUC.

"TUC er på meget kort tid blevet den største AMU-udbyder i branchen, og der er fortsat utrolig stor aktivitet. Samtidig kan vi konstatere, at der har været uforholdsmæssig mange tilsynssager, og det finder vi meget bekymrende," siger Hans Kjeldgaard Christiansen, der er sekretariatschef i Transportuddannelsesrådet (TUR).

Branchen savner konsekvens

I Vejle blev køreskolen Nygaard udelukket fra AMU-systemet, fordi køreskolen havde fiktive personer tilmeldt på AMU-kurser.

For nylig blev ejeren idømt en betinget fængselsstraf for bedrageri i byretten, men sagen er nu anket.

Hvor vidt svindelnumrene på TUC også kan få strafferetslige konsekvenser, er et åbent spørgsmål.

Men den samme form for bedrageri er angiveligt foregået på TUC. Det fremgår af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens første tilsynssag.

"Man kan let få den opfattelse, at sagen på TUC ikke stopper ved utilsigtet brug af AMU, men også rummer misbrug af alvorlig karakter. Hvis folk misbruger systemet, er de ikke værdige som udbydere, og hvis der er tale om kriminelle forhold, bør sagen følges til dørs af en politianmeldelse," siger Hans Kjeldgaard Christiansen.

Læs artikel: Misbrugte CPR-numre til at malke statskassen

Ifølge TUR er det alt for uklart, hvor grænsen går, før en AMU-udbyder får rødt kort.

"I sidste ende er det op til ministeren, hvor hårde sanktionerne skal være. Og vi mener, at ministeriet bør være både skarpere og hurtigere til at træffe de nødvendige sanktioner," siger Hans Kjeldgaard Christiansen.

Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen tager kritikken seriøst.

"I al beskedenhed mener vi nu, at der er sat fuldt fokus på tilsyn. Og alle nødvendige kræfter er sat ind på at behandle sagerne så hurtigt, som de formelle krav tillader. Så det er en balancegang mellem den fornødne hurtighed og den fornødne forvaltningssikkerhed," siger direktør Per Hansen.

Avisen.dk forsøger fortsat at indhente en kommentar fra TUC-direktør Morten Mathiesen. Her er, hvad han sagde, da han blev konfronteret med svindel-anklagerne i august:

AMU-kongen: "Vi har intet at skjule"

AMU-karussellen

AMU-kurser har til formål at opkvalificere kortuddannede og ufaglærte. Staten yder hvert år over to milliarder kroner i støtte til systemet.

Siden foråret har Avisen.dk og en række andre medier afsløret en stribe eksempler på groft svindel med AMU-tilskud og VEU-godtgørelser.

Som konsekvens har Børne- og Undervisningsministeriet gennemført en kulegravning af AMU-systemet.

35 tilsynssager er afsluttet i 2010 og 2011, der tilsammen udløser tilbagebetalingskrav på 39 mio. kr.

34 sager verserer i øjeblikket.

 

Følg os på Facebook

Så får du nyheder direkte leveret, og kan deltage i debatten på vores artikler.