"Lad os nu komme i luften!" Sådan lyder budskabet fra en række luftfartsselskaber Europa over. De taber i øjeblikket milliarder af kroner på flyveforbuddet, som flere og flere af selskaberne mener, er rent hysteri
"Det er sikkert at flyve med passagerfly i hele Europa med undtagelse af et område mellem Island og Rusland, siger en talsmand fra Hollandske KLM søndag aften til Sky News.
63.000 flyvninger er indtil videre blevet aflyst siden torsdag, hvor aske fra en spyende islandsk vulkan lagde et (for flyvemaskiner) livsfarligt tæppe i luften over Europa.
Men nu mener selskaberne, at faren er drevet over, og samtidig skælder de ud på redskaber, myndighederne bruger til fortsat at opretholde forbuddet.
"Beslutningen om at lukke luftrummet bygger udelukkende på data fra en computersimulation hos Vulcanic Ash Advisroy (VAA) i London," siger Joachim Hunold, koncernchef i Air Berlin, til den tyske avis Bild am Sonntag ifølge Berlingske Tidende.
Selskaberne mener i stedet selv, at de har tjekket sikkerheden på realistisk vis. Og at disse tjeks ikke har skabt grund til fortsat askepanik.
"Vi har gennemført ti flyvninger med store fly af typen Boeing 747 og Airbus 340 mellem München og Frankfurt. I Frankfurt blev flyene undersøgt af vores teknikere. Hverken på cockpitruderne, flyenes udvendige overflade eller motorerne fandt vi den mindste ridse," siger Klaus Walther, Lufthansas koncerntalsmand, og fortsætter:
"Gennem flyveforbuddet, der udelukkende bygger på computerberegninger, opstår der samfundsøkonomiske skader i milliardstørrelse. Derfor kræver vi, at fremtidige flyveforbud skal bygge på troværdige målinger."
Helt så skråsikkert lyder tonerne ikke fra Naviair. Selskabet overvåger det danske luftrum for Transportministeriet, og de anfægter ikke begrundelserne for at holde flyene på jorden en stund endnu.
Her peger man i stedet på, at det er meget vanskeligt at bygge sikkerhedsvurderinger på testflyvninger.
»Selv om man gennemfører ti testflyvninger ét sted, så er de ikke dækkende for hele det enorme luftrum i Europa. Der er store geografiske forskelle, og vejrforholdene - og dermed mængden af aske i luften - ændrer sig fra time til time,« siger kommunikationsdirektør i Naviair Bo Pedersen.
Indtil videre er det danske luftrum lukket for flyvninger frem til i dag, mandag, klokken 14.00.