I 3F's hovedkontor på Kampmannsgade i København er man godt og grundig træt af de gule fagforeningers ufine salgsmetoder.
Forbundssekretær Henning Overgaard hører jævnligt om medlemmer, der får henvendelser fra gule fagforeninger. Tilbudet lyder næsten for godt til at være sandt; få den samme faglige tyngde som i 3F til en brøkdel af prisen.
Og ifølge 3F er det også for godt til at være sandt.
- De er meget aggressive i deres markedsføring i deres forsøg på at skaffe nye kunder. Det gælder i høj grad Det Faglige Hus og ASE, viser tilbagemeldinger fra vores medlemmer. De sælger katten i sækken, siger tilbagemeldingerne, da de udgiver sig for at bære en del af den danske model, siger Henning Overgaard.
Sælger løj i medlemsjagt
Reaktionen kommer efter, at Avisen.dk kan afsløre, at en sælger, der ringede på vegne af Det Faglige Hus, prøvede at sælge et medlemsskab ved at give en lang række forkerte oplysninger.
Blandt andet sagde sælgeren, at Det Faglige Hus udførte akkordopmåling for tømrere og forhandlede overenskomster og prisliste med Dansk Byggeri.
Det Faglige Hus har ikke ønsket at stille op til interview, men skriver til Avisen.dk, at "medarbejderen udtaler sig forkert i alle forhold."
Derudover skriver kommunikationschef Mette Jul, at sælgeren var ansat hos en samarbejdspartneren, der har afskediget sælgeren. Mette Jul skriver, at det er vigtigt, at sælgere altid udtaler sig korrekt:
- 3F og Det Faglige Hus henvender sig til de samme lønmodtagere. Derfor er der selvfølgelig en hård konkurrence, men den skal foregå på et sagligt grundlag.
Næste skridt er Forbrugerombudsmanden
Henning Overgaard ser optagelsen som et typisk eksempel på, at de gule fagforeninger pynter sig med lånte fjer, og det er langt fra første gang, han hører om det.
I kølvandet på de seneste overenskomster, blev 3F medlemmer ifølge forbundssekretæren kimet ned af sælgere fra Det Faglige Hus, der fortalte, at hvis de skiftede, vil de være på præcis lige så god en overenskomst uden den forjættede risiko for tvungen overarbejde.
- Optagelsen er ikke en enlig svale, men den her optagelse er et skoleeksempel. Fagforeningsarbejde er jo meget mere end bare at hjælpe et medlem, der ikke kan få sine feriepenge, eller arbejder på en virksomhed, der er gået konkurs. Det er også en vedligeholdelse af et overenskomstsystem og den service, som det sikrer,
Du siger, at Det Faglige Hus slår sig an på ting, der er direkte faktuelt forkerte. Hvis det er tilfældet, hvorfor tager I så ikke det fulde juridiske skridt og melder dem til Forbrugerombudsmanden?
- Det er også en overvejelse, vi har gjort os i flere sammenhænge. Men det kræver jo, at et medlem står frem.
Men nu sidder jeg med en båndet salgstale, hvor jeres medlem af 3F gerne vil stå frem i artiklen. Vil det være nok?
- Det tør jeg ikke svare på her på stående fod, for det kræver, at vores jurister lige kigger på det og ser, om der er hold i det. Men hvis muligheden byder sig, vil vi helt klart kigge på det.
Men det næste logiske skridt hvis det ikke bare skal blive ved mudderkastning er vel, at man sætter noget juridisk handling bag?
- På den ene side vil jeg sige, at det er stærkt usympatisk, at Det Faglige Hus og ASE slår sig an på noget, der simpelthen ikke passer. Men på den anden side kræver det, at nogen står frem med deres oplevelser med det, og vores jurister kan se et juridisk problem i det. Vi vil komme efter dem, hvis der er noget i det.
Peter Bøgh har allerede taget imod forbundssekretærens opfordring og vil tage kontakt. Henning Overgaard opfordrer 3F medlemmer til at tage kontakt, hvis de har haft lignende oplevelser.
3F: Vi lader dem markedsføre sig på pris
De gule fagforeninger er jo noget billigere, så hvis folk nu engang ønsker det mod måske at skære lidt ned på de faglige services, hvad er er problemet så overhovedet?
- At markedsføre sig på prisen lader jeg de gule fagforretninger om. Problemet er, at de markedsfører sig på at have den fulde pakke til den lave pris. Det er usympatisk, for det er simpelthen ikke tilfældet, siger Henning Overgaard, der påpeger, at især når det gælder social dumping, er medlemmerne hos de gule fagforeninger dårligt stillet:
- For de enkelte overenskomster, som nogle af de gule har indgået, vil jeg nærmere vurdere som dumpingaftaler, der stiller lønmodtagerne ringere, end det vi har været vant til med fagbevægelsens overenskomster.
Avisen.dk har anmodet om et interview direktør for Det Faglige Hus, Johnny Nim. Det har ikke været muligt, da Det Faglige Hus meddeler, at Johnny Nim er på ferie.