Udviklingen inden for mobiltelefoner er eksploderet de senere år, og der er snart ikke det sted, hvor man ikke kan gå på nettet, tjekke mails eller opdatere sin Facebook-status.
Men der er stadig et område, hvor mobiltelefonens udvikling ikke udnyttes nok. På arbejdsmarkedet.
Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet IDC har foretaget for Jabra, der blandt andet producerer headsets.
Undersøgelsen viser, at kun 41 procent af de adspurgte danskere angiver mobiltelefonen, som deres primære arbejdsredskab.
Det er et stykke efter vores nordiske naboer, hvor Norge og Sverige ligger på henholdsvis 51 og 52 procent, mens Finland er Nordens bedste til den mobile platform med 85 procent.
Det kan være skadeligt for produktiviteten og den danske konkurrenceevne, at vi er bagud på området, siger Anders Raastrup Kristensen, der er adjunkt i moderne arbejdsformer på CBS.
- Mobiltelefonen giver mulighed for at være produktiv til alle tider og på alle steder. Det er godt for medarbejderne, der får en fleksibilitet i forhold til at tilpasse deres arbejdsliv med deres familieliv, siger han til Newspaq.
Virksomhederne vinder ved, at øget fleksibilitet gør arbejdsprocesserne hurtigere, forklarer han.
Det handler ikke kun om mobiltelefoner, men også om hjemmearbejdspladser og mobil opkobling til internettet.
Hos Dansk Erhverv er man enige i, at den mobile platform er vigtig.
Derfor er det også godt, at det kommende investeringsvindue, hvor virksomhederne får 115 procent i fradrag for nye investeringer i 2012 og 2013, også omfatter it-hardware og digitalisering.
Derfor har chefkonsulent i Dansk Erhverv, Christian Ohm, også en klar besked til virksomhederne.
- Vi vil gerne gøre arbejdslivet mere digitalt og mere mobilt. Så nu er det en oplagt mulighed for virksomhederne og få lavet det skift, som vores nordiske naboer allerede har lavet, siger han til Newspaq.
- Når de øvrige nordiske lande har set, hvad det kan bruges til, så må vi også rykke os på det her område, siger han.