Det skorter ikke på film om seriemordere, og mange Hollywoodproduktioner har gennem tiden kastet sig over historierne om nogle af verdens mest koldblodige af slagsen.
Nu giver den danske succesinstruktør Lars von Trier genren et forsøg med filmen "The House That Jack Built", som i nogle af de bærende roller har amerikanske Matt Dillon, amerikanske Uma Thurman og schweiziske Bruno Ganz.
Selv erkender instruktøren bag film som "Melancholia" og "Nymphomaniac", at han formentlig ikke kan udvikle genren markant.
- Der er så meget litteratur og mange film om det. Men jeg har stadig samlet den op, og jeg ved, at jeg ikke kan lave noget drastisk anderledes, men jeg havde det sjovt med at skrive filmen, siger Lars von Trier.
Filmen følger seriemorderen Jack, der over en periode på 12 år begår en række mord. Historien opleves fra Jacks synspunkt, og han mener, at hvert et mord, han begår, er et kunstværk i sig selv.
Mens medierne og offentligheden ofte har en stor interesse i seriemordere, er det dog ikke noget, der optager Lars von Trier særligt meget.
- Jeg finder ikke noget specielt interessant ved seriemordere, forklarer instruktøren, da han blev spurgt ind til emnet.
- Det er mere kvinder. Alle de kvinder, jeg har været sammen med, har af en eller anden mærkelig grund været tossede med seriemordere. Det har måske haft noget med mig at gøre, men min erfaring er, at kvinder kan lide seriemordere, siger Lars von Trier og tilføjer spøgefuldt:
- Jeg troede, at jeg kunne narre nogle til at gå i biografen.
Amerikanske Matt Dillon, der spiller filmens skræmmende seriemorder, fortæller, at Triers kommende film bliver en mørk en af slagsen.
- Men seriemordere er desværre en del af den verden, vi lever i, og de har været det i et godt stykke tid. Så det er noget, der er værd at undersøge, siger Matt Dillon.
Han uddyber samtidig, at han føler sig overbevist om, at Lars von Trier vil behandle genren og emnet med et poetisk strejf.
Det er planen, at filmen "The House That Jack Built" får premiere i 2018. Med på rollelisten er også danske Sofie Gråbøl.
/ritzau/FOKUS