Salg i Danmark er et lyspunkt i svært kvartal for H&M

Det danske marked er det 10. største for den svenske modegigant H&M, der især sælger tøj og accessories (Foto: Foto: Janerik Henriksson/arkiv/AFP)

Mens andet kvartal i H&M ifølge topchefen var utilfredsstillende, så er udviklingen på nogle markeder positiv.

Der blev ikke solgt helt nok tøj hos den svenske tøjgigant H&M i foråret.

Salget var utilfredsstillende på en række af H&M's markeder i andet kvartal af det skæve regnskabsår 2017/2018. Det konstaterer H&M i sit regnskab.

- På en række markeder udviklede salget dog positivt: I Sverige, Norge, Danmark og Østeuropa voksede vi betydeligt hurtigere end markedet, siger selskabets topchef, Karl-Johan Persson, i en kommentar til regnskabet for marts, april og maj.

Han konstaterer dog samtidig, at kvartalet alt i alt var utilfredsstillende. Der blev solgt for lidt tøj, så lagerbeholdningen var for stor ved udgangen af kvartalet.

Mens omsætningen steg en smule, så faldt overskuddet til gengæld.

Det skyldes blandt andet, at H&M er ved at omstille forretningen til at være mere effektiv og fleksibel. Det sker blandt andet ved, at logistikken skal forbedres.

Omstillingen går i en periode ud over salget på nogle markeder som USA, Frankrig, Italien og Belgien samt onlinesalg i Norden, lyder det.

Men i Danmark gik salget altså frem. Det danske marked er det tiende største for den svenske gigant, der især sælger tøj og accessories.

Omsætningen i Danmark røg lige over 1,6 milliarder svenske kroner i regnskabsårets andet kvartal - en stigning på otte procent.

Det skete, selv om antallet af butikker faldt med en enkelt til 109 butikker på dansk jord.

Mens kvartalet overordnet skuffer topchefen, så fortsætter H&M sit indtog af verdensmarkedet for stangtøj.

Ved udgangen af maj havde hele H&M-gruppen i alt 4801 butikker over hele verden.

Virksomheden planlægger at åbne 390 nye butikker i løbet af i år. Samtidig bliver 150 eksisterende butikker dog lukket, så det samlede antal butikker ender med at stige med 240 styks.

Heraf vil 90 butikker være med H & M's andre mærker - COS, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET og det seneste skud på stammen Afound.

- Vi ser fortsat stort potentiale for at åbne butikker i de kommende år, konstaterer H & M i regnskabet.

H&M's omsætning steg to procent i forhold til samme kvartal i 2016/2017 til knap 60,5 milliarder svenske kroner.

På bundlinjen blev det til et resultat på 4,6 milliarder svenske kroner mod knap 5,9 milliarder kroner i samme kvartal sidste regnskabsår.

/ritzau/