- Vi tager os af de børn, der stikker lidt ud. Vi giver dem omsorg og et ekstra kram.
Når pædagog Ann Kathrine Nymann møder ind på job i vuggestuen Smedegården i Aalborg, er hun på en særlig mission. Hun tager sig af børn, der kommer fra familier, hvor omsorgen for de yngste ikke altid er i top. I vuggestuen har Ann Kathrine Nymann tiden. Tid til at lege, læse, snakke og kramme.
Sammen med en kollega er Ann Kathrine Nymann ansat på en særlig social normering. Aalborg Kommune har valgt at sætte penge af til to ekstra pædagogstillinger i institutionen, der hver dag tager imod børn, der betegnes som udsatte og med behov for ekstra opmærksomhed.
Aalborg tilhører mindretallet af landets kommuner, der har valgt at prioritere ekstra penge til pædagoger til udsatte børn. En ny rapport fra KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning, konkluderer, at kun 4 ud af 10 kommuner satser på sociale normeringer.
Ekstra pædagoger
Spørger man Ann Kathrine Nymann, er hun ikke i tvivl om, at indsatsen virker. At den bagage og erfaring, som børnene får i den nordjyske institution, er med til at ruste dem til de næste skridt i livet.
- Vi skaber forudsætningerne for at mindske ulighed. Vi har tid til børnene og tid til at lave aktiviteter med dem. For eksempel øvelser med børn, der har motoriske vanskeligheder. Og fordi vi er ekstra pædagoger, går der ikke tid fra de andre børn, siger Ann Kathrine Nymann, der har arbejdet på den særlige normering i knap tre år.
Institutionen Smedegården ligger i et område, hvor mange børn har rødder langt fra Danmark. Derhjemme har de lært deres oprindelige modersmål, og ikke alle børnene er derfor lige skrappe til dansk, når de kommer i institutionen.
- Vi arbejder rigtig meget med sprog, og det lykkes at få sendt børnene videre til børnehave og skole med gode danskkundskaber, fortæller Ann Kathrine Nymann.
Hjælp til forældre
Ud over ekstra kram til de yngste har pædagogerne også et blik for forældrenes evne til at være mor og far.
- Måske tror forældrene, at det er bedst for deres børn at være i institutionen fra tidlig morgen til lukketid hver dag. Vi tager os tid til at forklare, at det kan være godt for børnene at blive hentet tidligt en dag. Og at holde en fridag hjemme en gang imellem. Sådan et møde kan tage lang tid, hvis forældrene ikke taler dansk, og vi må have en tolk på. Men den tid tager vi, siger Ann Kathrine Nymann.