18 millioner kroner, retro, kvalitet og kreativitet. Det er tilsyneladende nøgleordene, når en hensygnende bymidte skal genoplives.
Det var i hvert fald midlerne, da Aabenraa Kommune for tre år siden begyndte at bekæmpe butiksdøden i gågaden. 21 butikslokaler var tomme - i dag er tallet halveret, og der er tre nye butikker på vej.
- Der er kommet en optimisme i byen. Mit afsæt for en god gågade er, at man kan købe julegaver til hele familien. Og det kan man her, forklarer kommunens Venstre-borgmester Thomas Andreasen til TV 2.
Aabenraa er ikke den eneste by med tomme butikslokaler. Ifølge tal fra portalen Ejendomstorvet.dk er antallet af tomme butiklokaler på landsplan tre gange så højt som årene før finanskrisen.
I en digital tidsalder er byudvikling som i Aabenraa den rigtige vej at gå - de fysiske butikker skal kunne levere noget ekstra, hvis ikke alle varer skal hentes hjem med et par klik på internettet.
- Vi vil have en oplevelse og nærmest kende vinstokken, som vinen kommer fra, eller geden, som har givet mælk til osten. Forbrugeren søger fortællingen bag varen og den vejledning, de kan få i en butik, siger Per Thye Rasmussen, chefkonsulent for Regional Erhvervsudvikling ved Dansk Erhverv, til TV 2.
Og skal der rettes op butiksdøden, skal de fysiske butikker kunne levere noget ekstra.
Flotte facader betyder også meget for, at de handlende føler sig tilpas i byen og vælger den fysiske handel til, lyder det fra Per Thye Rasmussen.