Skrevet i samarbejde med freelance-journalist Thomas Fink
For et par år siden solgte de smykker fra en garage i en af Sydneys forstæder.
I dag har den danske virksomhed Pandora 28 ansatte, og smykkerne sælges i omkring 450 butikker over Australien og New Zealand.
»Mary har skabt en nysgerrighed om Danmark, og det betyder lige pludselig noget, at vores produkt er dansk,« siger Karin Adcock, direktør i Pandora.
Eventyret kan måles i milliarder af kroner – uden for Europa er Australien nu Danmarks syvendestørste eksportland. Og fra 2001 til 2006 er den danske eksport til Australien steget betydeligt fra 2,6 til 4,2 milliarder kroner. Samtidig er den australske eksport retur til Danmark mere end fordoblet fra 470 til 1.020 millioner kroner.
Det skåler vi på
Det er især australsk vin, som vinder frem, og danskerne er nu det folkefærd i verden, som drikker mest australsk vin per indbygger – altså bortset fra australierne selv. Turismen afspejler også en tydelig Mary-effekt – mængden af australske turister i Danmark og omvendt er fordoblet inden for de sidste tre år.
Efter det royale bryllup har det australske parlament etableret en dansk venskabsgruppe med mere end 20 medlemmer, som alle er senatorer og medlemmer af parlamentet.
»At en australsk pige er blevet prinsesse i Danmark, ser vi som noget ganske særligt, og det har skabt et nyt forhold mellem vores to nationer, som vi kan udnytte og bør bygge videre på. Formålet er at styrke handel, turisme, kulturelle og sociale relationer mellem vores to lande,« siger den liberale Senator Guy Barnett fra Tasmanien, der er formand fra gruppen.
Danske politikere er heller ikke bange for at vise deres interesse i Australien – inden for de sidste seks måneder har ikke mindre end fem danske ministre, Folketingets præsidium og 20 danske borgmestre besøgt landet. I 2001 lukkede den danske ambassade i Australien, men i efteråret åbner den igen i den australske hovedstad Canberra.
Gad vide, hvem der formentlig bliver inviteret til åbningen.