”De har vist dårlige arbejdsvilkår og ingen overenskomst, har jeg hørt. Nå, pyt med det. Skal vi på Letz Sushi i aften, skat?”
Sådan kunne en samtale mellem to sushiglade danskere nemt lyde.
På trods af en månedlang konflikt og mediedækning af sushikæden Letz Sushis og 3F's kamp om rettigheder for medarbejderne, er forbrugerne tilsyneladende ligeglade.
Kæden sælger stadig godt, postulerer ejeren, og virksomhedens brand har ikke taget den store skade, vurderer Frederik Preisler, partner og direktør i kommunikationsbureauet Mensch.
Danskerne er blevet vant til dårlige sager fra branchen, lyder det fra Frederik Preisler.
”Efter sager som Agnes Cupcakes og Joe and the Juice, hvor dårlige arbejdsforhold har været i medierne, trækker forbrugerne lidt på skuldrene. Dårlige arbejdsforhold og manglende overenskomster er blevet hverdagskost, som en del af vilkårene i den her branche. Forbrugerne bliver ikke oprørte over det. De har fået hård hud,” siger han.
Helt anden snak, hvis der havde været bakterier i maden
Til sammenligning ville man først kunne tale om en krise, hvis kritikken af sushikæden handlede om fødevaresikkerhed, mener han.
”Det er svært at overleve som fastfoodkæde, hvis folk bliver syge af maden,” siger Frederik Preisler.
3F mener, at deres kampagne har gennemslag, og at danskerne er bevidste om konflikten.
”Vores oplevelse er, at den almindelige københavner godt ved, hvad den her konflikt handler om. Vi får mange tilråb, når vi er ude ved restauranterne, om, at ’det er skide godt, i gør noget’,” siger Lone Søgaard Nielsen, næstformand i 3F København.
”Omsætningen er ikke påvirket”
I en mail til Avisen.dk skriver ejer af Letz Sushi, Louise Ertman Baunsgaard, at virksomheden ikke kan mærke mediepresset på bundlinjen.
”Vi oplever, at hverken antallet af kunder eller omsætningen er påvirket negativt af konflikten,” skriver hun.
Og det kan meget vel passe, vurderer Frederik Preisler, der dog tager det forbehold, at hun er part i sagen.
”Det kan sagtens være rigtigt, at kædens omsætning ikke har taget skade. I medierne kan de her sager virke voldsomme, men meget tyder på, at det ikke påvirker forbrugernes adfærd. Der åbner jo nærmest en ny Joe and the Juice hver anden uge, selv om de tidligere haft ørerne i mediemaskinen,” siger han.
Dårlig omtale er ikke bedre end ingen omtale
Passer det gamle mundheld, at negativ omtale er bedre end ingen omtale, stadig i dag?
”Nej, udtrykket stammer fra gamle dage, hvor der skulle noget til for at trænge igennem i medierne, som sorterede og redigerede meget skarpt. I dag er der mangel på stof alle vegne, specielt på grund af mange netmedier. Derfor er der mange andre muligheder for at kommunikere,” siger Frederik Preisler.
Siden slutningen af februar har en sympatikonflikt mod Letz Sushi stået på.
Det betyder, at en række leverandører ikke længere leverer varer til Letz Sushi, eksempelvis ting som drikkevarer, grøntsager og post.
Fisken får de stadig, da deres leverandør på det område ikke har overenskomst.
Letz Sushi har 11 butikker i Københavnsområdet, og 3F København har lavet aktioner foran de ti af dem. Den sidste ligger udenfor 3F Københavns område.
Den næste aktion skal øjensynligt foregå i denne uge, men hvor vil 3F ikke oplyse til Avisen.dk