Skraldespande, kartoffelskrællere og avisholdere. Hylderne i museumsbutikkerne bugner af ting til boligen, og efterspørgslen går kun én vej: Opad.
»Det er en stigende tendens, at folk køber ting til hjemmet på museer. De gider ikke længere kun at købe støvede postkort og bøger. De er blevet mere boligbevidste,« siger butikschef Evelyn Hedegaard fra kunstmuseet Aros i Århus.
På Louisiana i Humlebæk er der også kommet mere salg i viskestykker og puder.
»Vi har aldrig solgt så meget til boligen, som vi gør nu. Jeg tror, der ligger en værdi for kunderne i, at de har købt deres Margretheskål på Louisiana i stedet for i Imerco, for så forbinder de den med en god oplevelse,« siger indkøber Tina Jørstian fra Louisiana.
Selvom der er få gengangere af ting på museerne, som man kan købe hos den lokale isenkræmmer, er der forskel på de to typer forretninger, mener indkøberne.
Aldrig et helt kaffestel
»Vi lægger nogle skarpere betingelser til en vare end en normal boligbutik. Der skal stå en designer bag, og helst en skandinavisk. Derudover plukker vi det mest interessante produkt ud af en hel serie, så kunden får unikke produkter,« siger Tina Jørstian.
Man kommer altså næppe langt i en museumsbutik, hvis man er på udkig efter et helt kaffestel. En enkelt sukkerskål i et moderne design, er der større chance for at finde.
På Arken i Ishøj balancerer de på en knivsæg for at finde de mest egnede varer.
»Det er ikke nok, at produktet fungerer. Det skal også have et designaspekt for, at vi vil sælge det,« siger Trine Hylleberg fra Arkens museumsbutik.
Der kommer efter hendes mening flere af den slags varer, for i disse år smelter design, kunst og almindelige køkkenredskaber sammen.
»Da kunsteren Marco Evaristti udstillede en blender med en guldfisk, blev den pludselig vældig populær. Det er et udtryk for, at køkkenredskaber sagtens kan være design og kunst, så de kan fint høre hjemme i en museumsbutik,« siger hun.
Boligdesignet udgør cirka en tredjedel af de varer, der sælges i museumsbutikkerne på Aros, Louisiana og Arken.