Sosu’er landet over er trætte af varme arbejdsuniformer, der ifølge dem gør det svært at udføre arbejdet med rengøring, pleje og omsorg godt nok.
I en ny undersøgelse, Fagforbundet FOA har lavet, svarer 69 procent af de adspurgte FOA-medlemmer, at arbejdstøjet ikke er passende til sommerbrug.
På FOA’s facebookside har flere kommenteret artiklen med sygehjælperen Lisbeth Buchhave, der føler sig utilpas i arbejdsuniformen i den glohede sommervarme.
Se et udpluk af facebookdebatten her:
Flere nikker genkendende til problemet, og interessen for emnet har gjort indtryk på Jens Nielsen, der er forbundssekretær i FOA.
Han sidder med i FOA's arbejdsmiljøråd, der på næste møde vil diskutere emnet.
- Det kan kun gå for langsomt med at gøre noget ved problemet. Arbejdsmiljøloven siger, at temperaturer og påklædning på en arbejdsplads skal passe til det arbejde, der bliver udført. Men vi bliver nødt til at kigge på, om de vejledninger, der er til medlemmerne omkring arbejdstøj, varme og pauser er tidssvarende, siger Jens Nielsen til Avisen.dk og fortsætter:
- Det, vi frygter mest, er, hvis medlemmer dehydrerer i varmen og ved en fejl kommer til at give den forkerte medicin til nogle borgere. Det ville være katastrofalt. Man skal være frisk i hovedet, når man gør det, og derfor er det vigtigt, at man holder flere pauser i varmen, siger han.
Den 39-årige sosu-assistent Anne Fabricius Tranholm har fået nok af de varme arbejdsuniformer, hendes arbejdsplads, Plejecenter Birkegården i Stoholm, har pålagt, hun skal bære på jobbet. De er for varme og ulidelige at have på i hedebølgen, lyder hendes kritik. Derfor har hun valgt at gå i egne shorts i arbejdstiden, selvom ledelsen har nægtet hende at gøre det.
Jens Nielsen synes, det i orden.
- Det er okay, hvis de ikke føler, at de kan udføre arbejdet iført deres arbejdstøj. Men det er vigtigt, at man orienterer ledelsen og arbejdsmiljørepræsentanten og gør opmærksom på problemet. Hvis der kommer sager, hvor vores medlemmer får advarsler, så vi må træde til og hjælpe, siger han.
Ifølge Arbejdsmiljøloven skal temperatur og påklædning på en arbejdsplads passe til det arbejde, der bliver udført. Sker det ikke, er det et brud på Arbejdsmiljøloven.
En passende temperatur på arbejdspladsen afhænger af, hvor fysisk anstrengende arbejdet er og hvilke arbejdsmetoder, der bliver brugt.
Ansatte skal have mulighed for at holde passende pauser, hvis lufttemperaturen er over 35 °C for stillesiddende arbejde og 32 °C for fysisk arbejde.
Overstiger den relative luftfugtighed de normale 40 til 60 procent, skal der gives pauser ved lavere temperaturer.
Pauser bør holdes i lokaler/udendørs, hvor temperaturen er lavere end i det lokale, som personen skal have pause fra.
Påklædningen bør være let. Hvis den ansatte skal bære uniform eller på anden måde have varmt tøj på, bør pauserne være længere.
Særlige produktionsforhold kan medføre en stigning i temperaturen på grund af kraftig varmestråling. De ansatte skal beskyttes mod strålevarme med egnede foranstaltninger.
Kilde: Videnscenter for Arbejdsmiljø og Arbejdstilsynet.
UDVID