Læg den væk! Familien og vennerne er irriterede på din smartphone
Venner og familie har for meget opmærksomhed på mobiltelefonen, mener 60 procent af danskerne. (Foto: Modelfoto: Scanpix/Arkiv )
Over 60 procent af de adspurgte mener, deres venner og familie bruger for meget opmærksomhed på mobiltelefonen.

Har du prøvet at sidde og fortælle om din dag på arbejdet, mens kærestens eller vennens opmærksomhed er rettet mod telefonen, og du derfor føler, du taler til en lukket dør? 

Så er du ikke alene. 

Over 60 procent af de adspurgte danskere i en ny repræsentativ undersøgelse føler, at vennerne og familien bruger for meget opmærksomhed på deres telefoner. Det viser den måling, som analysebureauet Wilke for Avisen.dk. 

Ifølge eksperter lader vi os styre af den digitale verden. Det går ikke kun ud over de sociale relationer. 

- Når vi er vant til at blive underholdt på telefonen hver femte minut, mister vi evnen til at fordybe os og være vedholdende og koncentrerede om arbejdet eller opdragelse af vores børn, advarer speciallæge og forfatter Imran Rashid. 

Han mener, at digital afhængighed er et stort samfundsmæssigt problem. 

En enarmet tyveknægte

Smartphonen med alle dens digitale funktioner og apps har været med til at gøre os digitale afhængige, forklarer Imran Rashid, der udover at være læge er forfatter til bogen 'Sluk – Kunsten at overleve i en digital verden.'

- Telefonen er et praktisk redskab, men den er også som en enarmet tyveknægt. Vi jagter konstant belønningen i form af hormonet dopamin, når vi tjekker notifikationer og likes på de sociale medier, siger Imran Rashid.

Han forklarer, at jo mere vi er vant til at få ’belønning’ i form af likes og hurtig underholdning via smartphonen, jo mere søger vi det også, da virkeligheden udenfor kommer til at virke kedelig.

Giver stress

For det er nemmere at høste blå tommelfingre og anerkendelse i den digitale verden end i den virkelige verden. Men ifølge Imran Rashid, så svarer det til at flytte ind i Tivoli. Med tiden bliver det tomt og ligegyldigt. Men fordi vi er vant til konstant underholdning, så kan vi ikke længere klare at kede os i den virkelige verden.

- Problemet er, at du risikerer at de ting, der før betød noget for dig som familien og arbejdet, ikke er nok til at belønne dig længere. Selv de mennesker, du elsker højest, bliver kedelige, for de kan ikke underholde ligeså meget, siger Imran Rashid.

Og manglende evne til fordybelse, vedholdenhed og koncentration vil ikke kun skade de sociale relationer. Det vil også gøre os dårligere til at arbejde, lære, spare op og opdrage børn.

Derudover er den digitale afhængighed med til at give os stress, da den frarøver os de små pauser i hverdagen, mener Imran Rashid.  

De andre har et problem

Selvom 60 procent i målingen mener, at venner og familie bruger for meget opmærksomhed på telefonskærmen, så svarer blot 45 procent ja til, at de selv gerne ville bruge mindre tid på mobiltelefonen. 49 procent svarer nej til mindre tid foran skærmen. 

At respondenterne i højere grad opfatter et problem hos omverden end hos dem selv, kommer ikke bag på Imran Rashid. 

- Afhængigheden er ubevidst styret. Derfor er man ikke herre over, hvor meget tid, man reelt selv bruger på telefonen, men kan mere objektivt se og vurdere andres forbrug, siger Imran Rashid. 

Ensomhed 

Sociolog og foredragsholder Anette Prehn mener, at vi må acceptere, at smartphonen er kommet for at blive, og vi nu skal lære at skabe rammer for, hvornår vi er online eller offline.

Hun peger på, at der også er en masse fordele med smartphonen. Blandt andet er den med til at forbinde og engagere os på tværs af tid og rum. Hun har selv 45.000 online studerende fra hele verden, der først og fremmest følger hendes kurser via mobilen. 

Men smartphonen er også et tveægget sværd, der er både kan mindske, men også forstørre ensomhedsfølelelsen, forklarer hun: 

- Den kan være med til at skabe fællesskabsfølelse med ligesindede mennesker andre steder. Omvendt kan brugen af den også accelerere ensomhed, hvis man igen og igen fravælges af sine nære, fordi de lige skal svare, tjekke eller like, fortæller Anette Prehn, der har udgivet flere bøger om hjernens spilleregler i serien 'Hjernesmart.' 

Dårlig samvittighed hjælper ikke

Hun mener, at det grundlæggende handler om at træffe værdibevidste valg om, hvornår telefonen er fremme og hvornår den bliver i tasken eller i entreen på lydløs. 

- Vi skal tage lederskab over mobilen i stedet for at være digitale trælle, der står til rådighed for mobilen hele tiden. Det gælder om at finde ud at, hvilken værdi, man ønsker at vælge til, og så slukke mobilen jævnligt for at ære værdier som eksempelvis nærvær, omsorg eller hygge.

Hun kan sagtens forstå det seneste opråb, der har været fra en pædagog, der mener, at forældrenes konstante opmærksomhed på telefonen gå ud over nærværet med børnene. 

- Pædagogen har fat i den lange ende. Men det er de færreste, der bliver bedre forældre af dårlig samvittighed. Man må finde sin vej i det. I stedet for at reagere på den første impuls til at gå online, når du er sammen med dine børn, så tag en lille note, saml til bunke og klar det, når det passer ind i familiens øvrige program, lyder rådet fra Anette Prehn. 

 

10 gode råd: Sådan kommer du af med afhængigheden

 

1: Giv dig selv mentale pauser, hvor du er 100 % offline og lader tankerne vandre. Det kan du gøre på toilettet, i køen eller i bussen.

2: Læg bevidst telefonen uden for rækkevidde, så du hverken kan se eller høre den, når du skal arbejde koncentreret med noget. Så bliver det nemmere ikke at lade sig distrahere.

3: Læg altid telefonen med front nedad, når den ligger på en flade i nærheden af dig.

4: Slå alle notifikationer fra diverse apps fra og nøjes med at tillade beskeder fra de mennesker, du gerne vil have skal kunne kontakte dig.

5: Tilpas smartphonens startskærm, så den kun indeholder de fire eller seks værktøjsapps, som du bruger mest. Det skal ikke være dem, der udløser dopamin i hjernen via kontakt med dine sociale netværk, spilleapps eller nyheder for den sags skyld.

6: I perioder, hvor du ikke ønsker unødig stress, kan det være en fordel at afskære sig fra følelsesmæssige påvirkninger såsom endeløse og ensidige debat- og diskussionstråde på sociale medier.

7: Langt de fleste spilleapps er konstrueret med det formål at køre dig igennem bestemte cyklusser for enten at få dig til at bruge penge eller se på reklamer. Spørg dig selv, om du virkelig vil bruge tid på det?

8: Når du har behov for at skrue ned for dopamingeneratoren, kan du fjerne farver fra din telefon og få den til kun at vise gråtoner. Så virker de tidligere røde badges ikke længere så voldsomt på hjernen.

9: Fjern visningen af, hvor meget strøm der er på batteriet. Det kan skabe unødig stress at være nervøs for at løbe tør for strøm.

10: Når du skal åbne en app, så tast dens navn i telefonens søgefelt i stedet for at trykke direkte på ikonet. Så får du en lille pause, hvor du kan overveje, om du virkelig har tid til at bruge appen.

Kilde: Fra bogen Sluk - Kunsten at overleve i en digital verden af Imran Rashid.

via Listen To News