Arbejdsgivere burde droppe kurserne til medarbejderne i mindfulness og stresshåndtering, og holde op med at søge efter robuste ansatte i jobannoncerne. I stedet burde de fokusere på at lede arbejdspladsen på en måde, så de ansatte ikke har behov for den slags kurser.
Sådan lyder det i et debatindlæg på Den Offentlige fra Dorte Hangst, som er kommunikationsuddannet og tidligere har blogget om sin oplevelser med at blive fyret.
En undersøgelse fra Ugebrevet A4 viste i efteråret, at robusthed er en af de egenskaber, arbejdsgiverne i højere og højere grad efterspørger ved nye medarbejdere. Samtidig er der et hav af tilbud om kurser, der kan gøre ansatte mere robuste og bedre til at håndtere stress - for eksempel meditation og mindfulness.
Skal kunne tåle en skovlfuld pres mere
Men det er den forkerte måde at gribe problemet an på, mener Dorte Hangst.
- For som jeg ser det, så er kurser i robusthed og mindfulness for medarbejdere noget, der grumt hurtigt kommer til at ligne symptombehandling. For hvis målet med kurserne er, at medarbejderne skal kunne tåle en ordentlig skovlfuld pres og stress mere, ja så er der kun tale om en stakket frist. For med overfladekratteri af den slags, som i øvrigt jo også har det med at placere ansvaret hos den enkelte medarbejder, så får virksomheden med stor sikkerhed boomerangen i nakken igen på et tidspunkt, skriver hun blandt andet, og fortsætter:
- For når de grundlæggende vilkår, der skaber stress og pres ikke bliver ændret, så bliver næste trin meget nemt en stress-sygemelding, og det er som regel en langvarig og dyr affære.
I stedet er det cheferne, der skal sendes på kursus i, hvordan de gør arbejdspladsen mere robust, og støtter og passer på deres medarbejdere i pressede perioder, mener hun.
Læs hele indlægget på Den Offentlige.