Et verdensomspændende ramaskrig har lydt fra tusindvis af iPhone-ejere, som står tilbage med ubrugelige telefoner, efter de har installeret den nyeste iOS 9-opdatering på deres iPhone 5S, 6 og 6 Plus. Det skriver den engelske avis The Guardian.
De frustrerede mobilejere har fået en såkaldt 'fejl 53'-melding på deres telefon. Brugerne får fejlmeldingen, hvis de har fået skiftet deres 'hjem'-knap, som har fingeraftryk-genkendelse indbygget, af en reparatør, som ikke er Apple.
Det er kombinationen af opdateringen og udskiftningen af 'hjem'-knappen, der skaber fejlmeldingen.
En 'fejl 53' gør, at telefonen ikke kan låses op, og alle billeder og data på telefonen bliver slettet og ikke kan genskabes.
Apple har i al hemmelighed installeret en software, som scanner din iPhone, og tjekker om telefonen består af de samme dele, som blev sat i på fabrikken. Hvis den ikke gør det, kan man få en 'fejl 53'.
Det svarer til, at en bilforhandler forhindrer dig i at starte din bil, hvis du har fået skiftet et dæk hos et andet autoværksted.
- Der er ingen advarsel, og så vidt jeg ved, er der ingen måde at bringe telefonen til live i igen, siger it-ekspert Kyle Wiens til The Guardian.
Når telefonen først er ramt af fejlen, skal man sætte den oprindelige knap tilbage. Hvis man ikke kan det, er eneste mulighed at bytte den spærrede telefon hos Apple. Det kan ifølge Ekstra Bladet koste op til 3.000 kroner.
- Det er helt urimelig adfærd, at Apple ødelægger folks telefoner, fordi de får dem repareret andre steder. På den måde prøver Apple at tvinge sig til et monopol på reparation af telefoner, siger cheføkonom i Forbrugerrådet, Martin Salamon.
- Forbrugerne kan med rimelighed gå ned i deres lokale Apple-butik og forlange, at Apple genopretter telefonen, når nu det er Apple selv, der har ødelagt den. Alternativt må Apple give pengene tilbage, siger han.
Forbrugerklagenævnet har endnu ikke fået klager fra danske iPhone-ejere om problemet. De har derfor ikke taget stilling til, om forbrugerne burde være blevet oplyst om risikoen for en 'fejl 53'.
- Hvis man får fejlmeldingen, og telefonen går ned, skal man klage til den forhandler, hvor man har købt sin telefon. Hvis det ikke løser problemet, kan man klage til Center for Klageløsning, siger Simon Nguyen, specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Apple siger til The Guardian, at fejlen alene sker for at beskytte kundernes sikkerhed, så det ikke kan lade sig gøre at misbruge det fingeraftryk, som man har parret med sin 'hjem'-knap.
- Hvis en iPhone bliver repareret af en uautoriseret forretning - og der røres ved skærmen eller andre dele, som har kontakt til touch ID - kan telefonen ikke blive genaktiveret. Hvis kunder oplever 'fejl 53' og ikke kan løse det selv, anbefaler vi, at de kontakter Apples support, siger en kvindelig talsmand fra Apple.
Det har ikke være muligt at få en kommentar fra Apple Danmark.
/ritzau/FOKUS
- Hvis du har fået skiftet 'hjem'-knappen hos en uautoriseret reparatør.
- Hvis du har tabt din telefon og skærmen er gået i stykker, og du efterfølgende opdaterer til iOS 9.
- Selv hvis du har slået fingeraftryksscanneren fra på telefonen, lukkes telefonen med en 'fejl 53', når den opdateres.
Kilde: The Guardian