Hjælp til at rygestop, hjælp til vægttab og tilmed hjælp til at håndtere problemer på hjemmefronten.
Virksomheder rykker længere og længere ind i medarbejdernes privatliv med trivselsmålinger, der ikke kun hjælper til en sundere livsstil og bedre trivsel på arbejdspladsen, men som tilmed også undersøger medarbejdernes familieliv og trivsel på hjemmefronten.
Virksomheders involvering i medarbejdernes helbred og privatliv er en tendens, der har været stigende siden 1990’erne. Nu viser en ny måling foretaget af Wilke for Avisen.dk, at 43 procent af danskerne mener, at det er i orden, at arbejdsgiveren involverer sig i, hvordan det går med medarbejdernes privatliv.
Næsten lige så stor en andel - 39 procent - mener, at arbejdsgiveren skal opfordre sine medarbejdere til en sund livsstil.
13 procent mener ifølge målingen 'slet ikke,' at chefen skal involvere sig i, hvad der sker i medarbejdernes privatliv. Og 19 procent svarer, at arbejdsgiveren helt skal holde sig hetl fra at give sundhedsråd.
Analyseinstituttet Wilke har spurgt i hvilken grad arbejdsgiveren skal involvere sig i, hvordan det går med medarbejderens privatliv.
4 procent svarer 'i høj grad.' 39 procent svarer 'i nogen grad.'
13 procent mener 'slet ikke,' at arbejdsgiveren skal involvere sig i medarbejdernes privatliv. 45 procent svarer 'i mindre grad.'
Wilke har også spurgt, i hvilken grad arbejdsgiveren skal opfordre medarbejderen til at have en sund livsstil. 4 procent svarer 'i høj grad.' 35 procent svarer i 'i nogen grad.'
19 procent mener 'slet ikke,' at arbejdsgiveren skal give sundhedsråd - 42 procent svarer 'i mindre grad.'
Undersøgelsen er foretaget af analyseinstituttet Wilke for Avisen.dk i perioden 25. juni til 3. juli 2018. Undersøgelsen er gennemført repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år. Der er gennemført 1.024 interviews.
UDVID
- Fordi virksomhederne involverer sig mere og mere i medarbejdernes privatliv, kan man se et skift i, hvad medarbejderne synes er okay, siger ekstern lektor på CBS, Anders Raastrup Kristensen, der blandt andet forsker i lederskab og balancen mellem arbejdsliv og privatliv, til Avisen.dk.
Skel mellem arbejde og privatsag forsvinder
Et område, hvor man kan se et stort skift i medarbejdernes holdning, er rygepolitik på arbejdspladserne. For bare 10 år siden var der ifølge Anders Raastrup Kristensen ramaskrig om, hvordan virksomhederne blandede sig i deres medarbejderes rygevaner. Det var en privatsag, mente man.
- Det viser, at skellet mellem, hvad der sker i det private og på arbejdspladsen, bliver mindre. Dog er det interessante, at virksomhederne stadig er længere fremme i denne tankegang end medarbejderne, siger Anders Raastrup Kristensen.
Ifølge Anders Raastrup Kristensen er det stadig virksomhederne og forsikringsselskaberne, der presser mest på for at få mere indflydelse på medarbejdernes privatliv.
- Din evne til at være produktiv handler udelukkende om, hvordan du har det. Hvis man trives, har det godt, er i balance, sover godt, dyrker motion og spiser sundt, så er man alt andet lige en mere produktiv medarbejder, siger han.
Det er gået for vidt
Men virksomheders involvering i deres medarbejderes privatliv er ifølge næstformand i HK Privat, Marianne Vind, i mange tilfælde gået for vidt.
- Jeg ser en tendens til, at arbejdspladser med medarbejdere, der ikke trives, med dårligt psykisk arbejdsmiljø og et højt niveau af stress, iværksætter flere af den slags initiativer og på den måde hentyder til, at det er medarbejderne, der har et problem, siger Marianne Vind til Avisen.dk.
Hun mener, virksomheders fokus på at have effektive medarbejdere undertrykker medarbejdernes ret til at være menneske med op- og nedture i livet.
- I løbet af et helt arbejdsliv har man op- og nedture i privatlivet, men så længe arbejdsgiveren forventer, at man yder 130 procent i 50 år, er der ikke plads til, at man kan have problemer i privatlivet. Man vil fikse problemerne i privatlivet, så medarbejderen stadig kan yde 130 procent på jobbet.
- Arbejdspladserne skal indrettes til, at man har et liv og er hele mennesker, hvor man ikke altid er lige effektive, siger Marianne Vind.
Frivillige tilbud kan give pres
Selvom virksomhederne profilerer sig på, at deres tilbud udelukkende er frivillige for medarbejderne, er det ikke altid sikkert, at medarbejderne opfatter dem sådan.
- Mange af de her ting bliver præsenteret som et tilbud, men spørgsmålet er, om det er et tilbud, man kan sige nej til. Hvis virksomheden har et tilbud om, at du kan sove bedre, og man så sover rigtig dårligt og bliver stresset, så har virksomheden jo gjort noget, og så kan medarbejderne få følelsen af, at det er deres egen fejl, siger Anders Raastrup Kristensen.
Der kan altså lægge sig et pres over medarbejderne for at tage imod de tilbud, som virksomheden stiller op, selvom de ikke bliver tvunget, mener HK Privats næstformand.
- Der kan i den grad ske et pres. Det er frivilligt, men hvor frivilligt er det egentlig, når det er din arbejdsplads, der sætter det i værk? Man er jo afhængig af det her job, og hvis man så om et halvt år får nogle problemer med familien, ville man kunne få følelsen af, at man burde have brugt den hjælp, der var, siger Marianne Vind.